Hverdagsliv

JULEGAVER OG NOEN ORD OM PELSDEBATTEN

12. desember 2014

God kveld ♥

Jeg ble ganske dårlig under eksamen på onsdag – så takk og lov for at jeg har tilrettelagt eksamen og kan skrive på data, sier jeg bare. Hadde det ikke vært for det hadde jeg sikkert lagt meg ned under pulten og gitt opp, haha. Så etter at jeg var ferdig, dro jeg rett hjem til mamma Wulff og pappa Wulff, og der har jeg vært og slappet av fram til i dag. Er så godt å ha dem hjemme. Hos dem sover jeg som en engel og spiser som en heldiggris.

Er i bedre form i dag, så i kveld har mamma og jeg vært på kjøpesenteret helt til halv ti og kjøpt julegaver. Veldig koselig, selv om jeg virkelig hater å være inne på et senter. Alt for mye folk og boblejakker, og siden jeg er så inne i pensum nå går jeg bare og tenker på salgsteknikker og kjøpsmentalitet når jeg er og handler, HAHA. Hva da psycko. 

Man kan ikke gå på julegaveshopping helt uten å kjøpe julegaver til seg selv. Denne lille saken ble dagens «til meg selv». Jeg er helt hektet på oljer om dagen, både til kroppen og håret, og til min store skrekk fant jeg ikke den faste håroljen min noen steder – ikke på nett en gang. Mulig den ikke finnes lengre… Så da ble Diamond Oil fra Redken stedsfortreder, håper den er like bra! 

I tillegg kjøpte jeg meg laken og sengesett i sateng, og det er det beste jeg kunne gjort for det slitne hodet mitt. Har akkurat lagt meg i det, og det kjennes så svalt og mykt mot huden at jeg tror jeg sovner hvert øyeblikk. Ja, jeg bruker det nye sengetøyet uten å vaske det først. Har tidligere fått høre at det er både ekkelt og farlig, men jeg elsker å sove i splitter nytt sengetøy uten å ha vasket det først. Det er en særhet jeg tillater meg, da jeg er så pirkete og neat freak når det gjelder alt annet. 


På dagens shoppingtur snakket jeg litt med mamma om pelsdebatten som raser som et snøskred om dagen. Hun håpet at jeg ikke kom til å skrive noe om det på bloggen, siden det er mange som er så ekstremt hissige nå, og drapstruslene florerer. Vel, nå har det seg sånn at jeg er blitt drapstruet av dyrevernere tidligere, en dag jeg hadde lånt en pelsvest av en venninne og postet bilde på bloggen. Jeg skal ikke legge meg opp i selve pelsdebatten, der har nok mamma rett. Jeg har vinterjakke med pels på hetta, en pels jeg har arvet fra mormor og sikkert flere ting som gjør meg til verdens verste person, i noens øyne. Men grunnen til at jeg skriver dette lille avsnittet er ikke fordi jeg skal være verken for eller i mot noe jeg ikke kan nok om. Jeg syns bare det er synd hvilken retning denne debatten har tatt, og hvor ufyselig mange opptrer. Folk oppfører seg som ville dyr i kommentarfelt, hetser og drapstruer hverandre, ramponerer butikker… Når man vil kjempe for en sak, så snakker man. Og når det ikke hjelper å snakke, så snakker man mer. Underskriftskampanjer, demonstrasjoner og leserinnlegg er flott, men se nå for søren og oppfør dere som folk. Jeg vet dere bare vil være gode mennesker, men hva er den godheten verdt når man ikke kan være god mot mennesker?

80 Comments

  • Reply Anonym 12. desember 2014 at 01:29

    Kan jeg spørre hvorfor du har tilrettelagt? Du trenger ikke å svare altså

  • Reply Geriatriks 12. desember 2014 at 09:22

    Kunne ikke vært mer enig. Har mange ganger tenkt tanken da feks Natur og Ungdom stiller opp i debatt på tv om miljø.. Da har de gjerne sendt den værste skråle-skrikeren som faktisk gjør at man mister ønsket om å høre på hva budskapet til personen egentlig er. Om folk hadde lært seg å snakke så tror jeg vi hadde kommet langt.

  • Reply Maja 12. desember 2014 at 10:28

    Jeg kommenterer sjeldent – aldri egentlig – på bloggen din, men jeg synes moren din har rett. Ikke for din del egentlig da det egentlig er lurt for deg provosere i håp om å få litt lesere igjen. Jeg er egentlig overrasket over at du ikke ga dette avsnittet en hel post ikledd pels, da jeg nesten hadde forventet det fra deg. Jeg skal heller ikke gå i dybden på hvorfor jeg misliker deg, holdningene dine eller generelt bloggen din da jeg er klar over at all kritikk preller av deg uten å gi det en ekstra tanke fra din side. Du bryr deg kun om pengene du tjener på bloggen, dette er en tydelig grunn for at du fortsatt fiser ut middelmådig innlegg i ny og ne-slik at du fortsatt får pengene dine. Du trenger ikke gjøre meg oppmerksom på at JEG er inne på DIN blogg, da jeg vet det er ironisk og jeg kan slutte å gå inn når som helst. Jeg ville bare ytre meningen min om at jeg synes verden er blitt et trist sted, og du er godt eksempel på hvorfor. Du vinner ved at jeg skriver denne kommentaren i det hele tatt, og det er trist. Du er ikke en dum jente Ida, jeg bare skulle ønske du forstod at du har innflytningskraft med denne bloggen og du ville brukt det riktig. Det er trist at du faktisk er en av de som vil «lykkes» i livet etter moderne standarder, fremfor gode hardt-arbeidende mennesker. Tenk hvor heldig du er som slipper unna med det, men jeg tror ikke du setter pris på det, da jeg ser på deg som ganske forutsigbar. Håper du motbeviser meg en dag!

  • Reply ellen norberg 12. desember 2014 at 10:35

    ditt problem är att du ikke ser helheten. Du skjønner kanskje ikke att folk uppfører sig sån når det kommer till lidelse, men det är frustration som fører till disse drapstrusler etc.Intet dyr bør lide, burde ikke det vare det viktigste? Du virker litt ut av det blå.

  • Reply Oda 12. desember 2014 at 11:06

    Takk! Helt enig med deg angående pelsdyrdebatten, det har gått forlangt.. Og det er kanskje lurt å sette seg inn i saken før man uttaler seg også, det meste av informasjon er veldig ensidig og viser de verste eksemplene.. Derfor er jeg enig med deg, vil ikke være hverken for eller i mot før jeg vet nok om saken. Liker at du er jordnær og ikke kaster deg på trenden alle andre bloggere har kastet seg på; nei til pels samme hva…

    Liker bloggen din veldig godt, leser den hver dag 🙂

  • Reply NK 12. desember 2014 at 11:14

    Er så enig med deg Ida! Jeg har aldri satt meg inn i eller tatt stilling til pelsdebatten, men trodde kanskje jeg hellet mot å være motstander. Men når jeg nå ser hvordan talspersonene på den siden oppfører seg og fremmer sin sak er jeg neimen ikke så sikker på det lenger. Trusler, hærverk og lureri hører ikke hjemme noe sted. Har man en god sak å kjempe for så skal det ikke være nødvendig.

  • Reply Ida Wulff 12. desember 2014 at 11:44

    Maja: hvordan mener du at jeg skal bruke min «innflytningskraft» riktig? Ved å oppfordre til å boikotte en næring, helt svart/hvitt uten å ha en anelse om hva jeg prater om? Selvfølgelig vil jeg ikke støtte opp under at dyr blir mishandlet, men det er et faktum at ikke alle aktører i pelsindustrien oppfører seg slik det er blitt vist i mediene. Så vidt jeg vet er også Kina størst i verden innen pelsindustrien, og nedleggelse i andre land vil bare gjøre etterspørselen større der. Uten å ha grunnlag for å tro det, tenker jeg likevel at det er flere tilfeller av dårlig dyrehold og mindre kontroll der enn i Norge. Så hvis jeg skal mene noe, tror jeg at total nedleggelse kan ha verre konsekvenser sett i et lengre perspektiv. Når det gjelder din mening om meg som person, håper jeg at jeg ikke motbeviser deg i det hele tatt. Å skulle bevise noe ovenfor bitre mennesker har aldri vært spesielt prioritert. Måtte du ha det bra 🙂

  • Reply Sara 12. desember 2014 at 11:45

    Når folk sier de ikke tar stilling til en sak som omhandler landet vårt, så blir jeg meget frustrert. Uansett hva du mener, ha en mening og en stemme. De verste synes jeg er de som ikke går inn i debatter som dette, og mange andre som gjelder vårt land. Det er synd. Vi trenger diskusjon og ulike synsvinkler, uten det vil vi ikke kunne utvikle oss.

    Til Oda, som trur dette er en slags «trend». Skam deg! Det er ingen trend, det er bare mennesker i samfunnet som eier en stemme, og bruker den!

    Til NK, som «trudde» hun var motstander, men kanskje ikke er det lenger fordi de menneskene som er det oppfører seg som idioter. Jeg vet ikke om du har fått med deg det, men mennesker som ikke eier manerer finnes i alle former. Hva vil media skrive om? Folk som er rolige og diskuterer pent, eller noen få mennesker som bruker patetiske virkemidler som trusler og stygge ord? Jeg trur du skjønner hvor jeg vil. Å genarelisere vil ikke hjelpe deg, meg eller debatten. Ta et standpunkt!

    Husk også at alle endringer som har opparbeidet de rettene vi har i dag har kommet i form av kamper som dette. Jeg heier på alle som engasjerer seg, og med det mener jeg de som har en egen mening!

  • Reply Ida Wulff 12. desember 2014 at 11:46

    Geriatriks: ja, jeg tenker også det. Jeg lukker bare ørene når folk argumenterer på den måten, det kan bli så lite konstruktivt til tider at man begynner å lure..

  • Reply Ida Wulff 12. desember 2014 at 11:47

    Anonym: ikke noe spennende, har problemer med ledd og fingre på hånden jeg skriver med 🙂

  • Reply Kristine 12. desember 2014 at 12:23

    Sara: Så du mener at folk skal ta stilling til ting de OVERHODET ikke har peiling på? Dette er jo helt absurd. Jeg har heller ikke tatt stilling til denne saken, nettopp fordi jeg ikke har nok kunnskap angående temaet. Og nei, bare fordi man har sett en dokumentar laget av en aktivist mot pelsdyrnæringen i Norge, har man dessverre ikke alle fakta på bordet. Dette blir like dumt som å ta standpunkt til en sak etter å ha sett en dokumentar laget av Michael Moore (Ikke et vondt ord om Michael Moore da han lager gode dokumentarer, men han fremstiller ting veldig ensidig). I tillegg er det andre ting som fanger min oppmerksomhet mer, og som jeg har mer kunnskap om. Jeg velger heller å ta stilling til disse sakene! At Ida ikke tar stilling skjønner jeg veldig godt.

    ..og for min del hjelper det ikke akkurat saken at motstanderne mot pelsdyrnæringen kommer med motbydelige personangrep, gang på gang! Stå på Ida, min favorittblogger i mange år 😀

  • Reply IB 12. desember 2014 at 12:27

    Hei Ida! Vet du, jeg er faktisk tilbøyelig til å være enig med deg. Det har blitt så svart hvitt med denne debatten, at enten er man morder og liker å pine dyr, eller så er man veldig for totalforbud mot pels i Norge. jeg tror det er viktig å ta et par skritt tilbake og se på hele bildet. Nei, selvfølgelig skal ikke husdyr, hobbydyr og bruksdyr påføres unødvendig lidelse. Men det finnes dyr som lider i ALLE næringer – pelsdyrbøndene har blitt skyteskive fordi det er lettere å ta avstand til et klesplagg enn å legge om kostholdet. Jeg har tidligere vært vegetarianer, jeg har vokst opp med huset fullt av dyr, men jeg vet også hvor maten vår kommer fra og at bønder som oftest ikke er dårlige mennesker. Jeg har virkelig null respekt for krakilske byjenter som slenger rundt seg med drapstrusler og det som verre er samtidig som de gnur i seg hurtigvoksende kyllingpålegg fra overfylte gårdsbruk.

  • Reply MP 12. desember 2014 at 13:04

    Jeg så deg på senteret i går og hadde veldig lyst til å gå bort og bare fortelle deg hvor bra du skriver! *ville ikke virke som en gal person heller* , haha 🙂

    Men God Jul til deg og dine 😀

  • Reply Silje 12. desember 2014 at 13:05

    Jeg kommenterer aldri på blogger, men akkurat nå har jeg aldri hatt mer respekt for en person i nuet enn for deg Ida! Kunne ikke vært mer enig og skulle ønske andre kunne sett på det på den måten. Det kommer frem så mye «fakta» fra de som ikke vet hva de snakker om når det kommer til næringen fra begge sider, Og i hovedsak er det meste feil. La oss heller bruke tid på å lære fra de som jobber med og de som forsker rundt næringen. Ikke bare de som hørte fra en venn eller leste noe skrevet av en ulært..

  • Reply Kaja 12. desember 2014 at 13:22

    Sånn jeg har forstått det mener du at du ikke vet nok til å kunne ta et standpunkt. Det man i alle fall vet er at mink og rev er dyr som i utgangspunktet er ville. 100 år med avl har ikke medført at de har blitt tamme slik som hunder, og selv om de hadde vært det: Man ville jo heller aldri hatt en hund i slike bur uten mulighet for å få utløp for sin egentlige atferd. Så uansett om bildene av sårede og stressede dyr som blir vist i media ikke er representativt for hele pelsdyrnæringen, er det i alle fall én ting som ikke er tvilsomt: Det er rovdyr som blir fanget i et gitterbur gjennom hele sitt liv. Og det kun med det formål å produsere luksusprodukter til land som bl.a. Kina og Russland. Om du synes pels som luksusgode veier opp for dyrenes dårlige kår på pelsdyrfarmer, så har du din fulle rett til det, og det må respekteres. Men at du ikke «kan ta et standpunkt» fordi du ikke «aner hva du snakker om» blir etter min mening for lettvindt. At det er snakk om dyr som overhodet ikke er ment for å skulle leve innstengt i trange bur er tross alt objektiv fakta – og dét kan man ta et standpunkt ut i fra. At mange dyr på (i alle fall) enkelte farmer i tillegg blir stygt skadet og mangelfullt oppfulgt er bare en ytterligere grunn til å vise skepsis også til næringen som helhet. Men som skrevet, om du vil se bort i fra dette, så kan et standpunkt uansett basere seg på den grunnleggende urett det er at dyr som mink og rev er innesperret i bur et helt liv til gunst for menneskers materielle behov. Det er en verdiavveining.

  • Reply Tina Airam 12. desember 2014 at 13:50

    Hei Ida! jeg syns du virker som en utrolig oppegående jente. Jeg sto nok ganske likt som deg for et år siden. Med vinterjakke med pelskant. Men egentlig ingen kunnskap om hvordan materialene til klærne jeg brukte ble til. Jeg er INGEN dyreaktivist. Jeg er glad i dyr, men jeg har aldri gått i fakkeltog eller så mye som delt en link på facebook om at dyrelidelse er feil.

    MEN en dag påpekte min vennine at det var utrolig rart at et dødt dyr rundt kragen på vinterjakka ansees som fint. For når jeg tenkte meg om, så hadde hun helt rett. Jakka hadde vært like fin uten pelskragen. Men alikevell måtte et dyr altså lide for at jeg skulle gå rundt, helt likegyldig, med en sveajakke.

    Plutselig føltes det helt feil.

    For jakken var utrolig god og varm. Men ikke på grunn av pelskragen.

    Så min oppfordring til deg er å tenke deg om litt. Kanskje finner du ut at pelsindustrien ER unødvendig brutal. Jeg vil oppfordre deg til å se litt på artikler om pelsindustrien. Det er vel praktisk talt umulig å ikke komme over de nå om dagen:P Og du har vel lest din del allerede… men hvis du tenker deg om. Er det virkelig nødvendig?

    Mitt synspunkt. Uansett om det er en pelsoppdrett som er «dyrevennlig» eller jævlig. Dyrene lider. Det er heeeelt umulig at dyrene kan få et verdig liv i disse små burene.

    Og ull varmer da minst like godt som pels. Bare at dyrene har fått beite fritt, og når de slaktes… Så brukes HELE dyret til noe nyttig. Pelskragen rundt vinterjakke-hetta er laget av et dyr som er avlet opp i et alt for lite bur. De får ikke engang følt vanlig jord under føttene før de blir drept.

    Men for all del. Hvis du ikke syns det er så viktig, så…

    Men som sagt Ida. Jeg liker både deg og bloggen din, og jeg syns ikke du er en dårlig persom selvom du har en arvet pels. Men jeg tror du er oppegående nok til å bry deg.

  • Reply Silje 12. desember 2014 at 14:24

    Jeg bruker vanligvis ikke kommentere her- ja jeg er en av dem- men nå følte jeg at det var på sin plass. Så godt at du som blogger kan være ærlig og si at denne saken kan du ikke nok om til å uttale deg. Jeg tror det gjelder for de fleste av oss og flere burde holdt litt mer kjeft før all fakta var på bordet;) respekterer deg for å ta det på den måten, for at du forstår at det ikke er svart/hvitt og at du ikke bruker saken for å få likes/klikk etc. Du virker reflektert og voksen og jeg som leser fikk nå et nytt og mer nyansert bilde av hvem du er-eller ihvertfall hvem du som blogger er;)

  • Reply Madeleine 12. desember 2014 at 14:27

    god bedring til deg og kos deg masse i helgen! =)

  • Reply Hanne 12. desember 2014 at 14:41

    Ok, nå har jeg lest bloggen din i 100 år uten å kommentere noe, men nå kjente jeg at jeg synes jeg burde si plis, Ida – ta stilling! Du har skrevet såpass om debatten både nå og tidligere. Og så syns jeg det er så himla tydelig at du faktisk egentlig er pro-pels men ikke vil ha drapstrusler(selvfølgelig, det er ugreit og sykt!!), så derfor skriver du slike «nøytrale» innlegg. Og det hadde vært greit for publikum å svelge hvis du hadde visst hva pelsdyrnæringen driver med, men det skriver du jo at du ikke gjør fordi at du ikke har satt deg inn i det – og så vrir du problemet til å bli de «ville dyrene» som opptrer så «ufyselig»(hermetegn fordi det er quote, ikke fordi jeg mener det ironisk)- som kun er de mest ekstreme dyrevernsaktivistene. Drapstrusler er et kjempeproblem og helt forferdelig, men liksom… Ramponerer butikker…? Det er selvfølgelig overhode ikke bra det heller, men disse sprø menneskene er såå få i forhold til hvor stort temaet om pelsdyrnæringa er at jeg, som fast leser av din blogg i kjempemange år, synes det er dumt at du trekker det fram på den måten, som om det er de som er det store problemet. Du setter deg liksom litt i opposisjon til dyrevern/ere – og da tar du jo på en måte stilling.. Men kanskje det er bare jeg som leser det sånn. Uansett!! Jeg håper du ser dokumentaren «Pels» som ble vist på NRK Brennpunkt hvis du ikke har sett den. Den ikke propaganda selv om den ikke er upartisk. Det finnes kanskje stadig flere sider av saken, men den filmen er i hvertfall en del av sannheten og er kjempeviktig å se, spesielt for de som bruker pelskåpe uten å vite hvordan den er laget. Man kan lukke øynene å la være å se sannheten(selv om det ikke endrer på fakta), men da synes jeg ikke det er rett å utale seg verken for eller mot eller «nøytralt». Jeg synes egentlig bare at filmen viser at pelsdyroppdrett ikke har mulighet til å oppnå en tilfredsstillende standard for dyrehold – samme hvor mye all dokumentasjon på mishold blir bortforklart av næringen som «unntak». Poenget mitt er egentlig bare: vær så snill å ikke vær pro-pels(eller ikke ta stilling) kun fordi du ikke liker den stereotypiske dyrevernsaktivisten. Dere har kanskje ikke så mye til felles, men det går ikke an å late som at det er greit at mange dyr har det fælt fordi et fåtall av de som er imot pels ramponerer butikker.(Hvis jeg leser deg feil, og det egentlig ikke er dette du sier; sorry.)

    Jeg skulle egentlig holde meg objektiv, men jeg ødela det litt. Uansett —— jeg håper du vil ta deg tid til å sette deg litt bedre inn i det slik at du hvertfall skjønner hvorfor noen oppfører seg slik som de gjør. Dette er en kjempeviktig sak for mange. Så kan du eventuelt etterpå ikke bry deg om pelsindustrien. (Jeg redd for dyr og kommer aldri til å melde meg inn i frivillige organisasjoner, men jeg synes ikke at noen klær er verdt at minker skal sitte å spise på hverandre i bur.)

    Vennlig hilsen fra Hanne!

  • Reply Hellbunny 12. desember 2014 at 15:02

    At du bruker pelsen til mormoren din synes jeg ikke du skal bekymre deg for 🙂

    Det som er problemet er jo pelsfarmer – det å produsere ny pels – vi har ikke behov for pels og det er uetisk å produsere pels.

    Jeg har vært dyreverner i mange år men er ikke mot vintage pels av flere grunner – resirkulering samt bevaring av historie etc.

    F. eks er vintage pels mer miljøvennlig enn å produsere fuskepels (eller nye varme plagg), og miljøvennlig er dyrevennlig – om man skal sette ting på spissen.

    Det å avvikle pelsproduksjon/innkjøp av ny pels fra utlandet er nok på tide, men vi må akseptere å bruke den pelsen som er produsert, noe annet er i mot hva vi prøver å oppnå med selve avviklingen til å begynne med.

    Å sette et eksempel er vel og bra, så om du bruker vintage pels bør man nok være forberedt på en diskusjon.

  • Reply Maria 12. desember 2014 at 15:12

    99% av alle de som i dag raaaser mot pels vet ikke hva de snakker om. De synes bare synd på de søte små dyrene som må være i bur. Samtidig så spiser de kylling til middag (tenk de stakkars, små søte kyllingene som sitter i bur hele livet sitt), de bruker skinnsko og skinnvesker (gudene vet hvor dette skinnet kommer fra, det er som oftest ikke like flotte forhold som på norske gårder) og de har marsvin i hjemme i små bur. Samtidig så truer de folk på livet, fordi de livnærer seg på pelsoppdrett.

    Jeg respekterer de som har tatt et ordentlig standpunkt (dvs. vegetarianere som ikke bruker skinn i det hele tatt osv), men disse fjortisene som raser mot pels fordi det er en trend å gjøre det, kan bare droppe å delta i debatten.

    Selv har jeg tatt et standpunkt – jeg spiser kjøtt og bruker både skinn og pels. Og er stolt over valget jeg har tatt!

  • Reply Johanne 12. desember 2014 at 15:45

    Bra sagt Ida 🙂 alle skjønner vel at du ikke støtter lidelser for dyr, men jeg

    er helt enig med deg at man skal få litt kunnskap før man tar stilling, særlig

    i en såpass aggressiv debatt. Anbefaler alle de som er motstandere av pels og som

    klikker på sosiale medier å få inn en saklig tone. Det blir tatt så mye mer

    seriøst. Hilsen en som ikke er for pels men som har et nyansert syn på industrien

  • Reply Anna 12. desember 2014 at 16:57

    Kjære Ida.

    Om du vil vite mer om pelsdyrdebatten og er interessert i å ta et standpunkt råder jeg deg til å gå inn på dyrsrettigheter.no og lese deg opp. Det er NOAHs hjemmeside og selvfølgelig vil du ikke finne noe som taler for pelsdyrnæringen der, men det er faktabasert og saklig informasjon. Vetrinærforeningen har også uttalt seg og mener at pelsdyroppdrett ikke kan drives tilfredsstillende med hensyn til dyrevelferd. Ellers kan du se Siri Martinsen, leder for NOAH og vetrinær i debatter med både politikere og representanter fra pelsdyrnæringen som ligger ute på youtube, så kan du se hvilken av partene du kan se deg mest enig med. Det finnes også andre kilder du kan oppsøke for saklig og god informasjon om du ikke vil ha det direkte fra en dyrevernsorganisasjon.

    Personlig er jeg sterkt imot pelsdyrnæring, og jeg mener definitivt at den ikke skal subsideres da jeg ikke kan se en eneste god grunn til det. Forøvrig er jeg helt enig med deg at trusler og sjikane ikke hører hjemme noen plass, samme hva man diskuterer. Noen saker engasjerer voldsomt, men vi må huske at vi diskuterer sak og ikke person.

    Lykke til!

  • Reply Else 12. desember 2014 at 17:02

    Folk går i spinn på grunn av dette, stort sett basert på rykter, blogginnlegg, og videoer på youtube… Svært få er opptatt av å være kontruktive, edruelige, realistiske eller sjekke solide kilder eller statistikk (de fleste vet vel knapt hva «pålitelig kilde» eller «statistikk» betyr…)

    Folk er så uvitende at det er flaut. Inkl din venninne KA 😉

  • Reply Ida Wulff 12. desember 2014 at 17:53

    MP: så koselig da, det får du gjøre neste gang 😀 hehe. God jul, klem

  • Reply Ida 12. desember 2014 at 18:15

    Skulle likt å flå Bella foran deg, og hørt deg argumentert saklig etterpå.

    Mener du dette er tatt ut av det blå? Bare fordi Bella er en katt, og ikke en rev, eller kanskje en mink? Eller er det fordi det er et dyr DU har et forhold til, og ikke et random dyr som har tilbrakt hele livet sitt i bur for så å dø, kun fordi vi vil ha pelsen, og kun det?

    Jaja, det driter vel jeg i, så lenge jeg får katteskjerfet mitt til jul.

    Et liv er et liv, Ida. Det finnes ikke noe saklig rundt denne næringen.

  • Reply Ida Wulff 12. desember 2014 at 18:32

    Ida: det der var så usaklig at jeg nesten må le.

  • Reply Anonym 12. desember 2014 at 19:26

    Seriøse dyreverne snakker saklig om tingene de bryr seg om, f.eks NOAH. Men alle er ikke like, så ikke dra alle under en kam. Det er jo folk på motsatt side også som kommer med trusler og stygge kommentarer. Jeg forstår ikke hvorfor noen velger å komme med hat kommentarer og drapstrusler. Det skader jo bare saken og det man kjemper for. Jeg er imot pels og synes det er en unødvendig næring som jeg ikke vil at mine skattepenger skal gå til, men jeg hater ingen som har ulik mening enn meg.

  • Reply Marte 12. desember 2014 at 19:50

    Ida, nå har jeg lest bloggen din i alle herrens år, og føler at jeg for en gangs skyld må kommentere. Hva ditt synspunkt ift pelsdebatten er syntes jeg ingen har noe med, og folk har ingen rett til å si noe om deg som person selv om du velger å ikke ta et standpunkt i denne saken. Virker nesten som det er blitt en trend å være imot pelsindustrien. Og det mener jeg er såå dobbelmoralsk at jeg blir helt kvalm. For de fleste (ikke alle selvfølgelig) som skriker høyest i denne debatten spiser kjøtt, bruker skinnjakker og sminke som er testet på dyr. Jeg mener at skal man virkelig være imot pels, så er det mange andre ting man også bør være imot, ellers er man utrolig umoralsk. Folk må faktisk forstå at vi mennesker er forskjellig, og at vi derfor har ulike hjertesaker som man brenner for. Jeg sier ikke at pelsindustrien ikke er fæl, fordi det er den.

    Men de personene som kommer med drapstrusler mot mennesker fordi de bruker pels har virkelig misforstått spør du meg. Da er det liksom et skritt frem og to skritt tilbake. La nå alle ha hver sin mening, og la alle ha hver sin hjertesak. Stå på Ida!

  • Reply ida 12. desember 2014 at 19:50

    Da vil jeg gjerne høre deg forklare meg forskjellen på det scenarioet og pelsdyrnæringen? Såklart var kommentaren satt på spissen, men budskapet er klart. Et liv er et liv. Om det er så din katt eller en rev som blir flådd for at vi mennesker skal pynte oss, er det ingenting annet enn egoistisk av oss mennesker. Ikke å ta stilling til denne debatten er for meg helt utenkelig.

  • Reply Anna 12. desember 2014 at 20:09

    Maria: Hei 🙂

    Jeg ser du uttaler seg ganske skråsikkert selv, uten at innlegget ditt bærer preg av at du er så underrettet som du anklager andre for å ikke være.

    Jeg vil gjerne se belegg for påstanden om at majoriteten som er imot pelsdyroppdrett ikke vet hva de snakker om. For det første kan jeg ikke se hva som er galt med å føle med de dyrene man ofte ser på bilder i små bur med sår og tydelige tegn til lidelse. Det er snakk om evne til empati i mennesket som trigges når vi er vitne til lidelse. Denne er ikke kun forbehold andre mennesker. Såvidt meg bekjent avles ikke kylling opp i bur, men på store areal der det ofte er betonggulv å stå på og de er svært mange om plassen. Jeg synes ikke dette er spesielt forsvarlig heller, derfor, blant annet, spiser jeg ikke kjøtt. Men jeg er ikke villig til å si at de som ikke er vegetarianere ikke skal få uttale seg om dyrevelferd. Jeg synes det er flott om de engasjerer seg!

    Når det gjelder skinn så er veldig ofte de dyrere designmerkene brukere av norsk kuskinn, da dette er kjent for å være det beste skinnet i verden. Dette skinnet blir solgt fra norske bønder etter slakt og til motehusene. Skinn utenfor EU-land, og da spesielt India er det all grunn til å unngå da det er snakk om ren tortur av dyrene, som chilipepper i øynene deres og knekking av hale for å få dem til å fortsette å gå når de kollapser av utmattelse.

    Hva marsvin angår er det viktig å tilrettelegge burene slik at marsvinet har det som trengs for at den skal trives og få utfoldelse for sin naturlige atferd, og jeg håper virkelig at alle marsvineiere gjør det. Når det gjelder mink og rev i bur på farmer har de ikke samme mulighet til denne utfoldelsen, f.eks at mink behøver vann å svømme i for å få dekket sitt grunnleggende behov.

    Jeg tror det er en brøkdel av de som er imot pelsnæringen som truer folk på livet, men de får naturligvis mye oppmerksomhet. Vi skal ikke godta slik oppførsel på noen måte. Det er viktig å oppføre seg med respekt, uansett hvor mye det koker innvendig.

    Uansett hvilken sak man brenner for så er det veldig vanskelig å gjøre alt riktig – på en eller annen måte gjør man noe feil eller hyklerisk, men det er bedre å utrette litt enn ingenting. Retten til å uttale seg skal man likevel stille seg sterkt ved, enten om man vet godt hva man prater om eller ikke – det er ytringsfrihet og heldigvis at vi har den. Ingen bør diktere denne.

    Vennlig hilsen og god helg!

    Kilder: NRK Forbrukerinspektørene

    Norsk Vetrinærforening

    Scientific Committee on Animal Health and Animal Welfare, European Commission.

  • Reply Anonym 12. desember 2014 at 20:50

    Jaa! Hurra for deg!! 😀 Digger deg så utrolig mye!

  • Reply Kaja 12. desember 2014 at 20:50

    Hva ER egentlig forskjellen på om Bella skulle sittet et helt liv i bur og at mink/rev sitter et helt liv i bur, Ida? 🙂 Det er faktisk ikke en særlig usaklig sammenligning.

  • Reply Aurora 12. desember 2014 at 20:57

    Dette blir like dumt som å si: jeg er ikke sikker på om voldtekt er galt jeg… Eller, jeg er usikker på om jeg er imot pedofili for jeg vet ikke nok om det.

    Men siden dette er snakk om uskyldige skapninger som ikke har en egen stemme så er det plutselig greit å ikke ha noe imot det, eller være nøytral til det som du så fint sier. Man bør ALDRI være nøytral når uskyldige skapninger utsettes for smerte og redsel. Det burde være en SELVFØLGE å ha empati nok til å sette seg inn i andres lidelse nok til å si «nei, dette er ikke ok»!!!

  • Reply Kaja 12. desember 2014 at 20:57

    Maria: Så du mener at dersom man ikke er i mot alt så kan man ikke være i mot noe? Hvis alle hadde tenkt som deg så kunne man ikke brydd seg om noenting. Det er alltid noen som har det like ille/verre enn andre. Jeg er helt enig i at kjøttindustrien er langt ifra optimal, men man KAN ta et standpunkt om å være i mot pels uten å være vegetarianer, det er fortsatt et skritt i riktig retning. Pelsindustrien og kjøttindustrien er heller ikke sammenfallende. Kjøttindustrien har i det minste et mer «fornuftig» formål, og dyrene som benyttes er ikke rovdyr på samme måte som mink og rev. Jeg håper ikke du bruker de argumentene dine i andre sammenhenger, for de er både usaklige og lite holdbare. Og at du mener at folk er i mot pelsdyrnæringen fordi det er trendy klarer jeg nesten ikke å kommentere en gang. Det sier vel mest om deg.

  • Reply Henriette 12. desember 2014 at 21:37

    Hvordan er det mulig å ikke ta et standpunkt til denne saken? Blir helt satt ut. Er så dumt sagt at det ikke er måte på. Du trenger ikke vite mer enn at disse dyrene lider før du burde tenkt: dette er jeg i mot. Hva mer trenger du?

    Å ikke ha empati med disse dyrene i burene, og å gå rundt med et dødt dyr på seg, gjør at jeg totalt mister respekten for et menneske. På hvilken måte er det ok? Hvor er menneskeligheten her??

  • Reply Balena 12. desember 2014 at 22:40

    Rart Kristina gidder ha en hjerteløs venn som deg.du kunne jo prøvd bli født i et nettingbur og sitte der livet ut .kan kanskje snakke litt om det etter du har prøvd det..tipper du hadde hatt litt andre ord å komme med da,kjekt å være menneske som løper rundt kjøper dyre vesker og reiser på ferie kvar dag.du føler vel du er mykje verd for din dybde ja. Gjesp.godnatt håper verden hyller gode mennesker en dag.ikke the opposite.el

  • Reply Isabel 12. desember 2014 at 23:28

    Helt enig i det du sier, Ida! Modig av deg å i det hele tatt gidde å uttale deg om et slikt tema når du garantert kommer til å bli «hatet» av de selvutnevnte dyrevernerene.. 🙂

  • Reply barbie.blogg.no 12. desember 2014 at 23:30

    BLÆÆÆÆÆ…. Jeg skulle jo egentlig ikke kommentere verken din eller noen andres blogger mer om jeg ikke hadde noe positivt å si, men så kjente jeg plutselig behov for å gjøre det likevel.

    «hvordan mener du at jeg skal bruke min «innflytningskraft» riktig? Ved å oppfordre til å boikotte en næring, helt svart/hvitt uten å ha en anelse om hva jeg prater om?». Dette spørsmålet stiller du til Maja. Nå vet jeg ikke om Maja har svart deg eller ei, men det første JEG tenker er: Hva med å faktisk begynne å sette seg inn i dette? Hva med å faktisk lese artiklene, og se bildene og dokumentarene som eksisterer? Det er slettes ikke vanskelig å finne informasjon om en sak dersom man bare GIDDER. Forøvrig trenger man ikke ha så voldsomt med kunnskaper angående en slik sak for å gjøre seg opp en mening om den. Her er en enkel, liten faktasetning: uskyldige dyr blir drept ene og alene for å bli pynt på jakka di. Så blir det åpenbare spørsmålet; synes du dette er ok, eller synes du ikke? Vanskeligere enn dette er det faktisk ikke.

    Videre skriver du til henne: «Selvfølgelig vil jeg ikke støtte opp under at dyr blir mishandlet, men det er et faktum at ikke alle aktører i pelsindustrien oppfører seg slik det er blitt vist i mediene», og plutselig påroper du deg å sitte på kunnskap likevel. Rart det der, altså. Jeg burde kanskje spørre deg om hvordan du vet at ikke alle oppfører seg slik det fremstilles i media, men det skal jeg spare meg for, da jeg mistenker at du ikke kan grave frem et eneste bevis på denne påstanden i det hele tatt. Uansett hvordan dyrene behandles på disse farmene så er sluttresultatet likevel likt: de blir flådd for å ende opp på en jakke, en kåpe eller som et pledd, og den hudløse skrotten blir kastet i søppeldunken sammen med annet avfall. JEG kaller flåing av dyr for dyremishandling. Hva kaller DU det?

    Det neste du gjør, er å peke på at det er verre i Kina (igjen savner jeg bevis). Men vi bor ikke i Kina. Det som skjer i Kina er ikke vårt ansvar. Det VI skal konsentrere oss om er først og fremst det som foregår innenfor våre egne landegrenser. Og bare fordi mishandelen angivelig er så mye mer grotesk i Kina betyr vel ikke det at mishandelen her i Norge kan unnskyldes?

  • Reply Ingvild :) 12. desember 2014 at 23:51

    Himmel, her var det mye usakligheter og ufine kommentarer på gang i kommentarfeltet!

    Synes det er flott at du er så ærlig som du er, Ida, og jeg er helt enig med deg! Det er flott å se noen skrive om pelsdebatten på en roligere og mer nøytral måte 🙂

    Alt er ikke så svart/hvitt som mange vil ha det til.

  • Reply Forbanna! 13. desember 2014 at 00:54

    Jeg synes at dere som er imot pelsindustrien er så forbanna dobbeltmoralske at det er kvalmt! Ja det er synd på dyr som har det vondt, men hva med å sette fokus på det som er viktigere ? FATTIGE MENNESKER som har det vondt ? Dere skriker i hytt og pine om dyr som blir utsatt for ditt og datt, også sprader mange av dere rundt med klær sydd av små barnehender som lever på slavelønn i u-land ?? Hvor ble det av medlidenheten der da ??

    Nå vil sikkert noen av dere småsprøe dyresupporterne klikke her, men ja, hvis jeg hadde valget mellom å redde et menneskeliv og et dyreliv så hadde jeg valgt menneske, sorry mack! Og hva slags mennesker er dere som går så langt som å sende drapstrusler til folk som ikke deler samme mening? Se å ta dere sammen!

  • Reply Ida Wulff 13. desember 2014 at 01:14

    Forbanna!: veldig enig med deg. Når du roper høyt om at folk går kledd i døde dyr bør du kanskje ikke være kledd i en genser sydd av et lite barn som lever og jobber under umennesklige forhold…

  • Reply Maria 13. desember 2014 at 01:34

    Haha, jeg trodde jeg var den eneste i verden som ikke vasker nye sengesett før jeg tar dem i bruk! Til og med mamma «kjeftet» på meg når jeg fortalte henne det. Det finnes ikke noe bedre enn å legge seg nydusjet i et helt nytt sengesett, det er sikkert. Digger deg Ida, du må ha en fin helg videre 😀

  • Reply M 13. desember 2014 at 07:37

    Helt enig! Takk for at du er deg! Ingen av bloggene jeg leser har egne meninger virker det som, alle skriver bare det de vil at folk skal tro. Har selv også vært «offer» av at personer har ødelagt huset og bil med rødmaling.. Syns det er latterlig at folk ikke kan ta kampen som medmennesker

  • Reply Kaja 13. desember 2014 at 08:37

    Forbanna!: Da er det vel best å bare være kledd i begge deler, da, tydeligvis enklest sånn. Det vil si at du ikke kan engasjere deg i noe fordi du bærer klær som er lagd av barn i u-land. Godt poeng der, altså. Hvis du ikke kan komme med et bedre motargument enn å dra inn en annen sak så har du virkelig ikke mye å komme med i denne diskusjonen.

    Og denne diskusjonen handler for all del ikke om å redde et dyreliv fremfor et menneskeliv.

  • Reply Maia 13. desember 2014 at 09:00

    Enig i det du sier om netthets. Ingen god ide. Men jeg ser bare ikke hvorfor man vil gå rundt med ett dødt dyr på seg. Om det så er jakker, sko eller vester.. Det er grusomt å la ett levende dyr dø for vår(din?) forfengelighet. (å ja, jeg har også en pelsjakke etter min bestemor. Men, jeg kunne aldri tenkt meg å bruke den). Bobblejakka mi funker helt fint.

    Lykke til med eksamener og god jul 🙂

  • Reply Rakel 13. desember 2014 at 09:57

    «Maja: hvordan mener du at jeg skal bruke min «innflytningskraft» riktig? Ved å oppfordre til å boikotte en næring, helt svart/hvitt uten å ha en anelse om hva jeg prater om? Selvfølgelig vil jeg ikke støtte opp under at dyr blir mishandlet, men det er et faktum at ikke alle aktører i pelsindustrien oppfører seg slik det er blitt vist i mediene. Så vidt jeg vet er også Kina størst i verden innen pelsindustrien, og nedleggelse i andre land vil bare gjøre etterspørselen større der. Uten å ha grunnlag for å tro det, tenker jeg likevel at det er flere tilfeller av dårlig dyrehold og mindre kontroll der enn i Norge. Så hvis jeg skal mene noe, tror jeg at total nedleggelse kan ha verre konsekvenser sett i et lengre perspektiv. Når det gjelder din mening om meg som person, håper jeg at jeg ikke motbeviser deg i det hele tatt. Å skulle bevise noe ovenfor bitre mennesker har aldri vært spesielt prioritert. Måtte du ha det bra :-)»

    AMEN! Takk for èn av them bloggers klarer å tenke selv og ikke skriver det «alle» vil høre. Når du skriver «(…) tenker jeg likevel at det er dårligere dyrehold og mindre kontroll der enn i Norge,» så har du helt rett. Norge har faktisk verdens strengeste regler når det kommer til pelsdyrhold. Norske lover er strengere enn lovene satt av feks europarådet, som er gjeldende for de fleste andre europeiske land. Pelsetterspørselen vil ikke stoppe opp med det første, faktisk har etterspørselen bare økt de siste årene. Produksjonen vil ikke stoppe opp før etterspørselen stopper opp. Å legge ned næringen i Norge vil derfor bare flytte produksjonen til et annet land – et land som ikke har like strenge regler og restriksjoner.

  • Reply Inger 13. desember 2014 at 12:08

    Ida, jeg har ikke lest bloggen din tidligere fordi jeg plasserte deg i samme gruppe som ugjennomtenkte rosabloggere, men jeg må bare beklage! Jeg lærte nettopp at jeg bør ta et oppgjør med fordommene mine, fordi du tenker du,og du har baller til å si hva du mener!

    Jeg er enig i at man bør ta et standpunkt, men det har du da også gjort. Et veloverveid og nyansert standpunkt. Du har fått en ny leser!

  • Reply Ida Wulff 13. desember 2014 at 12:16

    Inger: velkommen!! 😀

  • Reply Charlotte 13. desember 2014 at 12:23

    Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Skulle ønske folk på generelt grunnlag kunne sette seg inn i ting før de gjør seg opp en mening. Ting er ikke bare svart-hvitt. Hva med barna som syr klær for to kroner dagen i Bangladesh? Hva med diamantindustrien? Kjøttindustrien? Eller enda bedre, hva med alle disse anti-pelsdamene som sitter der med en Chihuahua eller Pomeranian (se link). Dyremishandling! Og de som støtter pelsindustrien er overfladiske og materialistiske?

    https://www.youtube.com/watch?v=aCv10_WvGxo

    Må for øvrig si jeg er skuffet over din reise-buddy fra Sørlandet som ikke klarte å holde seg til en saklig debatt, og i stedet for å snakke sak måtte lire av seg dette oppgulvet mot Sandra Borch. Trist når bloggere legger seg på samme nivå som alle disse netthaterne.

  • Reply Vilde 13. desember 2014 at 14:00

    Jeg har ventet spent på din kommentar om denne pelsdebatten, og jeg hyller deg. Takk igjen for at du er du, og at du går foran som et godt eksempel. Utrolig morsomt å følge deg fra starten av bloggkarrieren til nå, og se hvor utrolig langt du har kommet, på alle mulige måter!

    Hilsen stolt bloggleser 🙂

  • Reply Ida Wulff 13. desember 2014 at 14:02

    Vilde: så koselig å høre, takk for at du leser bloggen min <3

  • Reply Tori 13. desember 2014 at 14:22

    Forstår godt at du ikke vil ta stilling til denne ufyselige debatten som foregår. Hvis en først skal være imot eller for noe, må en innhente reel fakta og forstå hvordan en skal få frem sine synspunkter på en god og ryddig måte, noe mange som er imot pelsdyrhold helt klart ikke gjør. Synes det er latterlig at folk ikke klart å være mer reflektert istede for å være så ekstremt svart/hvitt. Så klart vil ingen se at dyr lider, men jeg er helt sikker på at dyremishandling ikke gjelder hele næringa. En kan ikke gå til personangrep på mennesker som lever for og av pelsdyrnæringa, de er vokst opp med pelsdyrnæringa og produserer et produkt som på lik linje med mye annet er viktig for noen og uviktig for andre. Støtter Charlotte sin kommentar over her, vi må ser mer på hvordan alt vårt forbruk påvirker de alle fleste næringer.

  • Reply Barbie 13. desember 2014 at 15:45

    Forbanna: Du som hyler og skriker og kjefter og smeller… Hvorfor må alt være så forbannet svart-hvitt? Hvem har sagt at dersom man er imot dyremishandling må man være FOR barnearbeid? Jeg er motstander av begge deler, og eier ikke et eneste plagg fra H&M eller NIKE (som forøvrig er kjent for å pælme sko på sine ansatte hvis de ikke arbeider fort nok).

    Reagerer dog på hvordan du bruker ordet ‘dobbeltmoralsk’ i en setting hvor det ikke hører hjemme. Dobbeltmoralsk ville vært å skrive hat om pelsindustrien, men ta på seg en minkkåpe når man går ut. Dobbeltmoralsk ville vært å forsøke å få kjøttindustrien nedlagt, for så å stikke på burgerking og bestille en feit cheeseburger. Dobbeltmoralsk ville vært å si man er imot nedhogging av regnskogen, men samtidig vaske håret med Head&Shoulders (som gjør nettopp det).

    Dobbeltmoralsk er IKKE å støtte avvikling av pelsindustrien, men samtidig kle seg i klær laget av barn. Du snakker her om to vidt forskjellige arter, og to vidt forskjellige saker. Det du egentlig sitter her å sier, satt litt på spissen, er: «du er dobbeltmoralsk hvis du ikke spiser ost på brødskiven når du har sjokomelk i glasset». Det gir liksom ingen mening, fordi det er to helt forskjellige ting som ikke har noen som helst tilknytning til hverandre.

    Men forstår jeg hvor du vil hen? Absolutt.

    Forøvrig er hva som er ‘viktigst’ opp til den enkelte å bedømme selv. Du mener det er viktigere å få slutt på barnearbeid enn å avvikle pelsindustrien. Du mener kort sagt at menneskers liv er viktigere enn dyrs. Dette er helt normalt, og kalles på fagspråket spesiesisme.

    Spesiesisme (av latin species – som betyr art) betyr å tillegge ulike rettigheter og verdier til vesener på grunnlag av deres artstilhørighet. Dette er en form for undertrykkelse på lik linje med rasisme og sexisme (kvinneundertrykkelse), og utdøves daglig verden over – også her i Norge. Spesiesisme er ideologien som sier at mennesker er overlegne andre dyr og har rett til å utnytte og skade dem.

    Ofte blir dyreaktivister møtt med spørsmål som «hvorfor prioriterer du dyrene når mennesker lider?», eller «hvordan kan du være imot dyreforsøk når de bidrar til at menneskeliv reddes?». Det er samfunnets generelle oppfatning at menneskers lidelser er verre enn dyrs, og at våre liv er mer betydningsfulle enn deres.Det som i dag er såpass vanlig og normalisert behandling av dyr at ingen reagerer, er den samme type behandling vi ville anse som grusom og grotesk dersom vi selv – eller et annet menneske – ble utsatt for den.

    Selv er jeg likestilt på dette området. Jeg er ingen tilhenger av spesiesismen, og velger derfor heller å bedømme noens verdi utifra deres handlinger og oppførsel. Dyr er i de fleste tilfeller uskyldige. Skader de noen, er det som regel (og jeg sier SOM REGEL fordi unntak selvsagt forekommer) i selvforsvar, mens mennesker derimot har en fryktelig lang historie med mishandel for moroskyld, være seg om det er å flå dyr på en pelsfarm eller om det er å mobbe han litt tjukke kidden med brillene i skolegården.

    Jeg kjenner ikke menneskene som jobber for luselønn hos NIKE, H&M o.l., og vil derfor alltid gå utifra at de er gode mennesker og fortjener en bedre tilværelse. Hvilket også er grunnen til at jeg, som tidligere nevnt, er motstander av denne industrien.

    Likevel vet jeg også at disse menneskene har søkt på disse jobbene selv, av egen fri vilje. De har også muligheten til å si opp jobben. Resultatet blir da selvfølgelig at de står uten inntekt og ikke kan skaffe verken bosted eller mat til seg selv og sin familie, MEN muligheten er der. De HAR muligheten til å si «fuck it, dette gidder jeg ikke» og forsøke å tjene penger på andre måter, fks som tjenestepike for rike familier, au pair, o.l.

    Dyrene som sitter innelåst i bur på pelsfarmene har IKKE denne muligheten. Og mange av dem sitter innelåst her I NORGE.

    Jeg mener vi må rydde opp i vårt eget land før vi skal begynne å ta på oss superheltoppdrag verden over. Og innenfor VÅRE landegrenser eksisterer ikke barnearbeid – kun dyremishandling.

    Derfor vil jeg si at det per dags dato er viktigere å avvikle pelsindustrien enn å avvikle barnearbeid. Det som foregår i andre land kan vi begynne å ta for oss når vårt eget land er fri for tortur og mishandel av uskyldige individer.

  • Reply Marit 13. desember 2014 at 17:26

    Trololol, livet er ikke svart/hvit, det består av flere nyanser enn som så. Dyrevernere er så trangsynte at de ikke ser verden rundt deg, men kun det som opptar dem der og da. Ha antenner ute, få inn alle kanalene uavhengig av pels og dyrs rettigheter. Dere som skriker høyest; Hvillen kvalitet har dynene deres? Er det dun eller fiber? Skoene dine, er det skinn eller skai? Vesken din? Hårproduktene dine? De flotteste sengesettene deres, er de vevd med 2 eller 5 tråder? Om det er sateng/damask du sover i, er det aller helst 5. Hvem har vevd? HVEM har sydd den fake skai-vesken din mens samvittigheten din er «ren» når du unngikk ekte skinn?? Valgene du tar for dyrs rettigheter går også utover andre, og aller helst barnearbeid. Jeg driter i om en rev har sittet et «helt liv» i bur, når små uskyldige barn blir utnyttet. Og nei, jeg lar faktisk ikke være å handle på HM av den grunn. For hva skal barna gjøre om de ikke har arbeid? Da dør de. Vi kan faktisk ikke sitte å hyle i ett av verdens minste land og mene at vi skal redde verden.

  • Reply Thea 13. desember 2014 at 20:12

    Marit:

    Det er som jeg skulle sagt det selv: livet består av flere nyanser, så hvorfor velger du å svartmale alle dyrevernere fordi noen av har uttalt seg uheldig? Dette er ikke greit, og dessverre tar det bort fokus fra det som er den virkelige debatten her – dyrevelferd, eller et bedre ord – dyreverd. Ser at flere her har kommentert og spurt om det samme som deg: hvor kommer maten fra, hvor kommer skinnet fra, osv. Ikke tro at vi lukker øynene for alt som skjer rundt oss, eller valgene vi tar ellers når vi nå velger å engasjere oss i dette temaet. Derfor er det synd å se at dere velger å ignorere alle sidene – inkludert pels. Det er faktisk mulig å bry seg om flere ting, og hadde dette dreid seg om det være seg kylling eller kjøttbransjen generelt, så hadde det blitt engasjement da også. Og selv om jeg ikke kjøper meg en pelskåpe, støtter jeg ikke barnearbeid av den grunn. Vær så snill folkens, ikke la de useriøse menneskene gi dere fordommer mot dyrevernere eller andre aktivister. Vi vil det beste for dyrene – uansett bransje, men nå er det som sagt pels det dreier seg om. Ville dyr hører ikke hjemme i bur, og derfor hjelper det ikke om noen driver «ansvarlig», som noen argumenterer for i denne debatten. Pelsdyrnæring og dyrevelferd er to uforenelige størrelser. Og kjære Ida, du har fått flere tilbakemeldinger som er saklige og med god informasjon – ta deg tid til å svare på disse også, for når du nå velger å svare de «nøytrale» i dette kommentarfeltet, så virker det som du allerede har bestemt deg for å være for, uten videre betraktning.

  • Reply Line 13. desember 2014 at 20:15

    Barbie sier: «Jeg mener vi må rydde opp i vårt eget land før vi skal begynne å ta på oss superheltoppdrag verden over. Og innenfor VÅRE landegrenser eksisterer ikke barnearbeid – kun dyremishandling.

    Derfor vil jeg si at det per dags dato er viktigere å avvikle pelsindustrien enn å avvikle barnearbeid. Det som foregår i andre land kan vi begynne å ta for oss når vårt eget land er fri for tortur og mishandel av uskyldige individer.»

    Kjære søte Barbie.

    Du er så naiv at jeg finner ikke ord. Her i Norge utøves det daglig tortur og mishandling av uskyldige individer ja men det er ikke dyr jeg snakker om. Tusenvis av barn lider pga vannskjøtsel, mishandling og brutale seksuelle overgrep men her lukker de fleste øynene kun fordi det «koster» mer å bry seg. Men avvikling av pelsindustrien (en milliardindustri som kommer til å koste hundretusenvis av mennesker jobben) og dyrepoliti skal Norge ha. Det er så enkelt vet du. Alt du trenger å gjøre er å like Noah på Facebook og kaste rundt deg noen drapstrusler, se en dokumentar som er satt helt på spissen om pelsnæringen og som ikke representerer det reelle bildet så er du «good to go».

    Sukk..

    Barbie, hold deg for god for denne debatten om du bare skal fiske opp fremmedord av ordboka for å fremstå som mer intelligent enn det du er..

    Ida, jeg støtter deg og dette innlegget 110%.

  • Reply carolinemathisen 13. desember 2014 at 20:23

    Folk som går med pels har jo ikke selv mishandlet eller gjort noe stygt mot dyret. man kan aldri vite om ett dyr er behandlet dårlig før det blir noe vi kler oss i. men hvorfor er det så ille å gå med pels? ja DET ER SYND på dyrene, men vi som mennesker har jo ikke avlivd dyret og vært stygg mot det, vi har kjøpt pelsen i butikken etter kanskje noen har vært stygge mot det. Vis vi kunne brukt pels fra dyr som døde en normal død hadde jeg kanskje vært litt mere for pels. Fordi dyr som dør for at vi skal få pels er ikke riktig. Skal vi holde oss varme og drepe dyrene våres , vil du at noen skal drepe hunden/katten/sauen/hesten din/ han/ hun/ ja alle som har dyr kan tenke seg. Jeg synes at vis vi abselutt skal varme oss med pels fra dyr så la dyret dø en naturlig død av alderdom eller sykdom eller ja. og la oss lage pels jakker når dyret er borte. Ikke slå sauene , kuene og dyrene til Norge og vær stygge mot dyrene når dere skal ta pelsen. Jeg synes at Norge , kan vente til dyrene dør av alderdom så kan vi jo ta pelsen da. Men og drepe ett dyr for å få pels er jo ikke noe jeg kunne tenkt meg og gjøre og det burde alle de som mishandler dyr for og lage pels tenke på. La dyrene leve ett godt fint liv med utemuligheter mat osv. Og når det er dyret sin tur til å dø av alderdom ( IKKE DREP DET . VENT TIL DYRET HAR LEVD ETT FINT LIV OG DEN DØR AV ALDERDOM) så kan man ta pelsen. 😀 Dyr fortjener og ha ett langt og fint liv . og ikke bli avlet frem fordi vi skal ha pels 😀

  • Reply Elin 13. desember 2014 at 20:52

    Her var det mye eder og galle gitt!! Syns du er sjarmerende, flink og morsom Ida 🙂 Helt enig i at begge sidene av saken burde starte med å være allrighte mot hverandre. Å true noen til å ta et standpunkt er vel litt 1939….

  • Reply Marit 13. desember 2014 at 23:54

    Thea: Jeg tok for meg skrikerne. Men jeg kan godt ta for meg dere som ikke skriker høyt også.. Vedder en hindrings på at du er i mot oljeborring i nord også, samtidig som du bruker Converse. Norge går nedenom og under økonomisk, og det dere griner over er pels. Gi meg en pause.

  • Reply Allan 14. desember 2014 at 07:55

    Enig i at pelsindustrien er uakseptabel dyremishandling.

    Mitt spørsmål til alle dyrevenner og fanatikere: hvorfor roper dere ikke ut mot halal slakting som foregår over det ganske land?

  • Reply Thea 14. desember 2014 at 14:29

    Kjære alle dere som kritiserer dyrevernere for å være motbydelige i sin fremtreden: hva slags holdninger er det som kommer frem av deres innlegg i denne debatten? Er ikke det mangel på respekt ovenfor andre, mangel på innsikt og generelt mangel på folkeskikk?

    Kjøttspiser eller ikke: man må begynne et sted, og vi kan starte med å avvikle en næring som bedriver systematisert dyreplageri. Det finnes lite som er subjektivt i denne debatten her nettopp fordi en rev eller mink ikke kan få et verdig liv i bur.

    Ikke vær passiv. Det gagner ingen.

    Elin: er det typisk 1939 å true noen til og ta et standpunkt? Jeg tipper nei.

    Line: hersketeknikker hører ikke hjemme i en slik debatt. Du har dine meninger, «barbie» har sine. Man kan være uenig uten å være nedlatende.

    Jeg håper at det blir typisk 2015 å engasjere seg enten det er i en debatt som gjelder feminisme, humanisme eller dyreverd. Det ene utelukker ikke det andre.

    God jul!

  • Reply Vilde 14. desember 2014 at 17:11

    Det virker som folk misforstår veldig det her med pels vs. barnearbeid.. Det vi mener er ikke at dere ikke kan mislike begge deler, men det blir veldig feil å gå hardt ut mot noen som gjør noe, når dere gjør noe annet som er like ille selv. Hvis dere ikke liker pels, greit. Veldig forståelig, da er det bare å ikke gå i det. Men dere trenger ikke å klikke på hvert menneske dere ser med pels, bare fordi de er uenige med dere.

    Selv går jeg i Canada Goose, og jeg har flere ganger oppleved at ukjente mennesker kommer bort til meg og kommenterer at de ikke syns det er greit. Hva i all verden har andre mennesker med hva jeg velger å gå i? Det er mitt valg, hvis du misliker pels så slipper du å gå i det, men du trenger ikke å prøve å belære meg. Skulle jeg gått bort til alle fremmede jeg ser med en genser fra HM og gitt de en alvorsprat? NEI.

    Du kan mislike begge deler, og ta en kamp og samtidig støtte en annen. Men det blir helt feil å kjefte på noen for at de gjør noe, når man ikke er noe bedre selv. Det er som at en morder skulle kjeftet på en overgriper, og omvendt, når de ikke er noe bedre selv.

  • Reply Anonym 14. desember 2014 at 19:10

    man oppfører seg jo ikke som folk når man bruker pels, da er man jo bare barbarisk og ekkel. elsker at uteliggere får pels nå slik at de fleste forbinder det med gata og harry. på tide at det «rik» preget forsvinner.

  • Reply Thea 14. desember 2014 at 20:21

    Vilde:

    Nå misforstår du også, for denne debatten dreier seg ikke om å gå med pels/ikke gå med pels. Det er vel de færreste i den tråden her som kan påperope seg at de har kjøpt en minkpels fra en norsk farm. Det det handler om er å avvikle en næring som driver med dyreplageri, og som i tillegg får subsidier fra staten. Skatter du? Ja, da er du ufrivillig med på å støtte den bransjen: uten eller med pels. Og for å gjøre det enda verre selges skinnet til korrupte ledere i Kina.

    Du trenger forøvrig ikke å kaste jakka di. Det hadde faktisk vært ganske ille om du gjorde, siden den har kostet et dyreliv.

  • Reply Ingrid 14. desember 2014 at 21:31

    Nå har ikke jeg tenkt å hive meg inn i noe debatt her.. Men, det er ingen som går i fakkeltog for laksen som må leve i bur? Eller kyllingen vi spiser? De blir proppet med antibiotika og slt mulig rart.. Greit å tenke litt i perspektiv.

  • Reply Maja 14. desember 2014 at 23:54

    Jeg synes du ytrer meningen din på en feig måte. Du skriver, «såvidt jeg vet», «tror» slik at du ikke trenger å ta ansvar for det du skriver ved å legge ansvaret på beleilige kilder. Det er klart at du bruker pels og ikke ser noe galt i det, det gjør du klart å tydelig ved det du skriver, på en diskre gjennomsiktig måte. Jeg er på ingen måte bitter, jeg bare liker deg ikke som person, og det er du som har valgt å utlevere deg selv som person på nettet for en grei sum i måneden. Du tåler ikke kritikk, og det er tydelig i hvilke kommentarer du svarer på. Du trenger på ingen måte og motbevise meg, og etter kommentaren din tviler jeg på det. Bare synes det er trist at du som kan gjøre en forskjell blogger om den nye sofaen du har kjøpt. Jeg synes det er overraskende at du ikke har behov for å bli husket for noe, eller legge noe bak deg som faktisk betyr noe annet enn respekt fra mennesker i din indre sirkel, eller de som alltid er enig med deg og synes det er kult at du provoserer med et innlegg så dere kan le av hvor teite leserne dine er. Sannheten er at du ikke setter pris på menneskene som leser bloggen din – som er grunnen til at du kan leve slik du gjør. Er en tydelig desperasjon over bloggingen din det siste året, og du lurer bare deg selv om du tror folk ikke legger merke til det. Leserne dine er mer oppgående enn du omtaler de.

  • Reply Tora 15. desember 2014 at 10:10

    Folk går helt av skaftet i denne debatten her! Syns det er fint at du oppfordrer folk til å tenke selv og ta standpunkt, isteden for å «følge etter» en offentlig person.

    Pelsdyrdebatten er mye mer nyansert enn hva den fremstår som i media. Lynsje-stemningen som hersker i det offentlige rom, for alle som ytrer mening i den ene eller andre retningen er helt syk. Folk ytrer meninger om ting de ikke har grunnlag for å uttale seg om, og andre tar disse ytringene som fakta og spinner videre på dem.

    Håper folk tar til fornuften snart.

    Og jeg er spent på hvor mange her som har kjøpt billig kjøtt fra utlandet på matbutikken og kost seg til middag fordi de har spart noen usle kroner på biffen eller grillmaten sin… Hvordan står det evnt til med dyrevelferden i disse produksjonslandene? Hvor industrielt landbruk er utbredt og billig produksjon er første prioritet?

    Kom igjen folkens, tenk litt sjøl og tenk dere om før dere uttaler dere om ting dere ikke kan.

    Spent på å høre om EN eneste en av dere som har uttalt dere i harde ordelag her, faktisk har satt deres bein på en pelsdyrfarm og sett hvordan det foregår.

  • Reply Marie 15. desember 2014 at 10:23

    Redken hårolje, som er testet på dyr. Flott.

  • Reply Thea 15. desember 2014 at 12:50

    Tora:

    Jeg har vært på en pelsfarm opp til flere ganger. Jeg har vært med på foring, og vært vitne til avliving. Jeg var aldri vitne til disse sårene man fikk se i dokumentaren, men denne bonden hadde god oversikt over dyrene sine, da det ikke var flere enn 100 rever. Dette er 15 år siden. Mye har skjedd siden da, og en bonde har ikke 100 dyr, men heller 4000. Da kan du tenke deg hvor nøye ettersyn man får tid til. Ikke engang veterinæren har mulighet til å se nøye på dyrene.

    En ting jeg husker spesielt godt er hvordan revene skriker hele tiden, sikkert mange grunner til det, men hadde de trivdes, tviler jeg på at de hadde hatt et behov for å skrike hele dagen.

    Hvordan skal man kunne forsvare rev og mink i bur? Man trenger ikke besøke en farm for å vite det, men som menneske med empati burde man se at dette er feil. Og når i tillegg veterinærforeningen er for en avvikling bør det ringe en bjelle hos samtlige.

    Så kjøtt. Jeg er ikke uviten om noe som skjer i den bransjen heller. Det er ikke jeg som dyreverner som er naiv her. Billig kjøtt eller dyrt kjøtt – kjøper ingen av delene. Proteinet mitt kommer i bønneform.

    Når det gjelder dyretesting finnes det en app, hvor man kan sjekke om produktet eller varemerket tester på dyr. L’Oreal tester på dyr, for eksempel.

    Still meg spørsmål innenfor andre bransjer, hvor dyr blir brukt, jeg har satt meg inn i det, og derfor uttaler jeg meg om det. Om andre ikke har satt seg inn i det, vil ikke det si at de tar feil, eller ikke er fornuftige. Jeg lurer forresten på hva din definisjon av fornuft er – dyr i bur kan ikke betegnes som det, spør du meg.

    Synd at du bruker alle andre aspekter ved dyrehold som et argument i den saken her, for det belyser ingen sider ved pelsnæringen, og det gjør den ikke mindre grusom.

  • Reply Irene 15. desember 2014 at 13:01

    Jeg har vært fast leser av bloggen din en stund, og synes du fremstår både reflektert og moden. Dette i motsetning til en rekke andre bloggere som virker både overfladiske og flåsete.

    Men her mister du meg.

    Du skriver du ikke kan ta stilling til saken fordi du ikke «kan nok om den». Det er syltynt, Ida. For om vi stripper saken ned til stridens kjerne, som jo er dyrs rettigheter, så står vi igjen med en barbarisk prosess der dyr må bøte med livet for pelsens skyld. Og ingenting annet.

    Haugene med dyreskrotter som ligger tilbake vitner om at dyrenes rettigheter forsvinner under pengehaugen pelsen deres gir.

    Du trenger ikke være belest om emnet for å ta et standpunkt. Å avle dyr med det formål å flå dem for pelsens skyld, er galt på alle plan. At dyrene lider ufattelig den korte tiden de får leve, gjør industrien ytterligere verre.

    Du skriver videre at du har jakke med pelskrage og arvet pelsjakke (med mer..), og implisitt rettferdiggjør dette fordi du ikke «vet nok om saken». Jeg lurer på hva mer du må vite?

    Du er såpass oppegående at jeg tror videre redegjørelse av hva pelsindustrien dreier seg om, og hvilke lidelser den påfører dyrene, er unødvendig. Klart du forstår dyrene lider, men tidvis er det lettere å vende kinnet til og være passiv, enn å kaste flotte materielle goder.

    Neste gang du ikler deg pels, tenk litt på hvilke verdier du utviser. Kjenn litt på redselen du bærer, og spør deg selv om det virkelig er verdt det?

  • Reply Charlotte Tunes 15. desember 2014 at 17:30

    AMEN! Synes det er fint at folk er «nøytrale» i denne debatten jeg.

  • Reply Anonym 15. desember 2014 at 17:50

    Til dere som klager på at andre engasjerer seg for avskaffelse av pelsindustri men ikke feks barnearbeid: er det ikke bra at folk engasjerer seg for noe? La folk engasjere seg for det de vil, uansett hva det er. Til deg Line 20.15: er du klar over hersketeknikkene du tar i bruk? Prøv å vær litt mer saklig.

    100% enig med barbie!

  • Reply Annika 15. desember 2014 at 18:31

    Hvis du ikke har en anelse om hva du snakker om, som du skriver lenger opp her, så burde du kanskje sette deg inn i det før du uttaler deg overhode.

    Jeg har lest bloggen din for siste gang i dag. Og det er ikke fordi du ikke er i mot pelsdyroppdrett, men fordi du uttaler deg så utrolig dumt om noe du tydeligvis ikke vet nok om. Som toppblogger burde man vel sette seg inn i ting man velger å skrive om. Min mening.

  • Reply Marit 15. desember 2014 at 23:11

    Tora: Dine ord er som deilig musikk i ørene!

  • Reply Linda Paulsen 16. desember 2014 at 10:24

    Hei hei 🙂

    Jeg er 42 år, og synes denne bloggen er et lite friskt pust, og velskrevet! Også ble jeg faktisk litt skuffet når jeg leste dette innlegget…….

    Dersom jeg hadde vært en av norges toppbloggere, så hadde min mamma også advart meg! Hun hadde advart meg mot å ikke bruke stemmen min! Min mamma har stått av mang en storm, både politisk og i arbeidslivet, og har alltid kunnet gått med løftet hode, da hennes selvrespekt alltid har blitt opprettholdt. Dette er en av mine sterkeste nedarvede egenskaper fra min mamma. Ta et standpunkt, Linda, kjemp for de som ikke kan det selv, si dine meninger saklig, og stå for dem!

    At noen av dine lesere blir usaklige skyldes antakelig engasjement og fortvilelse. Disse to sterke kreftene kan drive et menneske til å både si ting den ellers ikke ville gjort og utføre handlinger fjernt fra hva som er fornuftig!

    Kanskje skulle Ida sammenliknet din katt i bur gjennom hele sitt liv, fremfor å «flå» den. Jeg leser Ida’s fortvilese og ønske om at du skal se denne saken med hennes øyne, du svarte dessverre med å være sarkastisk. Jeg ber deg, se for deg livet til din katt i et bur, fra den er født, og til den dør. Vi kan holde pelsen hennes unna debatten her 🙂 Poenget er at det er like unaturlig for din huskatt, som det er for en mink eller rev, som er født til å være i skog, nær vann, jakte, grave og være fri.

    Selv valgte jeg å gå den grønne sti, ble flyvertinne, og er diplomatisk, blid og hyggelig så langt det lar seg gjøre (ikke fordi jeg må, men fordi dette er meg), samtidi så er jeg så inderlig stolt over at min mamma oppfordret meg til engasjement og sterke meninger! Hjertet mitt blør for mink og rev i bur, jeg sover dårlig om natten av bilder som fester seg på netthinnen, og jeg føler maktesløshet ovenfor en syk og empatiløs næring, støttet opp med 40 statskassemillioner i året! Jeg kan forstå (ikke akseptere, men FORSTÅ) at noen ikke klarer å holde seg på et saklig nivå i denne debatten her.

    Jeg håper jeg har klart å snakke meg til at du titter en gang til på næringen med skeptiske øyne. Ta et valg, og bruk stemmen din! Tror ikke noen vil drapstrue deg, for å vise empati med dyr 🙂

    Legger ved en lenke til en flott kronikk fra Hanne Kristin Rohde!!

    http://www.dagbladet.no/2014/12/15/kultur/meninger/pels/rhode/debatt/36727452/

  • Reply Anonym 16. desember 2014 at 23:15

    Veldig skuffet da jeg leste dette innlegget. Null respekt til deg om du faktisk er nøytral når det gjelder dyremishandling. Siste gangen jeg leser bloggen din ihvertfall.

  • Reply Maria 19. desember 2014 at 13:59

    Jeg kommer ikke til å kaste min pels som jeg har arvet av min mor på dyngen, det er ikke i hvert fall ikke å vise resept for dyret.. Men for all del, jeg vil ikke at dyr skal lide i ett lite bur hele livet.

  • Reply Tonje 28. desember 2014 at 23:29

    Siste avsnitt var sykt bra skrevet! Du er ei smart jente, Ida 🙂 Ikke mange i den debatten her som har mot til å innrømme at de ikke har grunnlag for å uttale seg om alt. Alt for få som innser det. Og når jeg leser kommentaren din til Maja, må jeg bare si at jeg er helt enig med deg. En evt nedleggelse av næringen her vil kun føre til større etterspørsel i andre land, og jeg er ikke så sikker på at Norge er værstingen.

    Når det er sagt så må jeg bare si at bloggen din er en av få blogger jeg faktisk alltid LESER. Jeg leser alltid det du skriver, titter ikke bare innom for å se på pene bilder, fordi du skriver så bra. Morsomt, ærlig og fengende!

  • Reply F 2. januar 2015 at 14:00

    Barbie: Jeg tenkte «wow, bra skrevet», frem til du skrev at menneskene bare kan si «fuck it, dette gidder jeg ikke».

    Seriøst? Hahahaha.. Jeg ler nå, men gråter seriøst innvendig. Jeg vil ikke kalle deg dum, for det har jeg ingen rett til å gjøre da jeg verken kjenner deg eller vet noe om din IQ. Men jeg ler av hvor lett du tror det er, at noen bare skal si «åh, fuck it! Lar barna mine sulte i hjel jeg:)))».

    Hilsen ei som kjemper for dyre-OG menneskevelferd (ja, det er seriøst mulig!!!).

  • Legg igjen en kommentar til barbie.blogg.no