Uncategorized

LA OSS SKYLDE PÅ MULBERRY

6. februar 2015

Dette er tredje gang jeg prøver å skrive noen kloke ord om en såkalte «veskedebatten». Jeg syns det er litt vanskelig, for jeg ser mange sider av saken og jeg er dritt lei av å høre om den. Men er det noe som plager meg med debatten, så er det at det egentlige problemet kamufleres. Foreldre som ikke setter grenser, barn som mobber andre barn og mennesker med dårlige verdier er problemet her, ikke de dyre veskene. 

Jeg husker veldig godt følelsen av å ikke få det alle andre fikk, da jeg var yngre. Jeg har vokst opp i noe jeg vil tro er at norsk A4-hjem. Mor, far og en lillebror, hus med hage, middag på bordet og grenser. Mange grenser som fikk flammene til å stå ut av ørene på meg da jeg var yngre, men som jeg setter stor pris på den dag i dag. På skolen snakket klassekameratene mine om Hotel Cæsar – jeg fikk ikke lov til å se på Hotel Cæsar. Jentene i klassen gikk på kjøpesenteret for å henge etter skoletid – jeg fikk ikke lov til å henge der. Det som såret meg mest: da alle fikk Buffalo platåsko, fikk ikke jeg. Buffalo og Miss Sixty-bukser var en gang, selv om det er vanskelig å tro, den uniformen som Parajumper-jakker og Louis Vuitton-vesker er den dag i dag. Alle hadde det, jeg ville også ha det. Men jeg fikk ikke, uansett hvor mange timer jeg stod i butikken og glodde, og uansett hvor mye jeg grein mens jeg ramset opp alle som hadde fått. Fått til jul, fått til bursdag, fått på en helt vanlig hverdag. Mamma stod på sitt. Ettersom jeg var et barn som gikk på skole, hadde jeg ikke penger til å kjøpe disse tingene selv. Og jeg hadde foreldre som nektet å kjøpe det til meg. 

Men jeg kan ikke huske at det var noe større problem. Da jeg innså at kampen var tapt, var den tapt. Jeg var et barn og jeg kom meg over det. Det virker som om «dagens» kids er av et helt annet kaliber. At skolesekken har blitt til en skoleveske, stappet med veslevoksenhet og enkle verdier. La oss ikke glemme hvem som hjelper til med å pakke skolesekken. Unnskyld, skolevesken. Jeg leser at barn mobber andre barn fordi de ikke har de «riktige» klærne og de riktige veskene. Hvis det stemmer, så vil jeg tro at problemet ligger hos drittungene som mobber og foreldrene deres. Følelsen av at dette må du ha for å passe inn, kommer fra et sted. Kanskje er det fra foreldrene. Kanskje er det fra magasiner, TV-serier og fra blogger. Uansett hvem som påvirker; jeg mener at foreldrene har en jobb å gjøre. Hvis ungen din mobber andre fordi de ikke er like bortskjemte som ungen din, har du en jobb å gjøre. 

Nå er jeg voksen. Jeg tjener mine egne penger, og jeg kjøper svindyre vesker hvis jeg føler for det. Det er noe av det fine med å bli voksen, men «la barn være barn» er i et helt annet hjørne av denne debatten. Jeg kjøper ikke dyre vesker fordi «alle andre har det og jeg trenger det for å passe inn». Jeg kan ikke nekte for at jeg er blitt påvirket av både det ene og det andre, for jeg liker vesker og jeg bryr meg om hvem som har laget den. 

Vel, dette ble en del surr, men jeg skal prøve å oppsummere hva jeg mener. Kanskje vi skal slutte å mase om dyre vesker og dyrt skiutstyr, og fortsette å bekjempe mobbingen. Dette veskesnakket virker nesten som en parodi, et hån, mot mobbedebatten. Den MOBBINGEN som driver barn til selvmord. Er det så vanskelig å ta tak i de virkelige problemene, at vi snakker om Michael Kors og Canada Goose i stedet? At noen har hva andre ikke får, er ikke noe nytt. Det er livet. Jeg er i hvert fall ganske sikker på at en Mulberry ikke er roten til alt ondt. 

Er det innafor å slå et slag for de dyre veskene nå? 1. Kvaliteten på de dyre veskene mine er noe helt annet enn vesken jeg kjøpte på H&M for 399,-. 2. Jeg vet med sikkerhet at det ikke er stakkars, små barnehender som har sittet og sydd veskene mine uten å få betalt for det. 3. Etter at jeg begynte å kjøpe dyre vesker, har jeg sluttet å impulskjøpe en haug av billigvesker – det kan forveksles med å være miljøvennlig. 4. Veskene jeg kjøper kommer til å holde til barnebarna mine pensjonerer seg, hvis ikke lengre. Og ja, det er mennesklig å finne argumenter som rettferdiggjør ens egne kjøp 🙂 

100 Comments

  • Reply Kristin 6. februar 2015 at 13:16

    Bra innlegg! Det er foreldrene som lar seg tvinne rundt lillefingeren av de små englene sine. Jeg er enig i at merkevesker er noe helt annet billig vesker. MEN, og det er et stort men: Unge behandler tingene sine dårlig og de roter de bort også. Å gi en 13-åring en iPhone 6, Mulberry-veske og Parajumper-jakke er virkelig penger rett ut av vinduet. De tar ikke vare på tingene sine! Det er så sinnsykt unødvendig når du skal bruke veskene dine til skolebøker og PC! Det er også ergonomisk feil å bære vekten sin på skulderen. Sekk, bruker alltid sekk ute på farten. Jeg har en merkeveske, og jeg sikler etter en Michael Kors eller Mulberry-veske, men jeg tror ikke det gjør meg noe lykkeligere.

  • Reply T 6. februar 2015 at 13:21

    YOU GO GURRRL

  • Reply Malin 6. februar 2015 at 13:22

    Og bare følelsen av å kjøpe en veske du har hatt lyst på lenge og spart til en stund…

  • Reply ida 6. februar 2015 at 13:24

    Veldig enig med deg!!

    Og en annen ting som irriterer meg er at «alle» sier innføre skoleuniform, så slipper man det presset! Selvom man har skoleuniform trenger man jo for det en sekk/vesle å ha tingene sine i, og en jakke fordi det er kaldt 18 av 12 mnd i dette landet. Har selg gått på skole i England 1 år med skoleuniform, og jeg så det tydelig der. Man ser enda «forskjell» på folk …:

  • Reply Emma 6. februar 2015 at 13:32

    Jeg synes de verste er disse:

    Er man en norsk ungdom har man ingen virkelige problemer. Ingen vansker i livet. Ingen utfordringer. Alt er fint og flott. Det eneste som ødelegger idyllen er den billige veska som henger over skuldra.

    Og jeg er så enig i det du skriver om mobbing at jeg nesten mister pusten.

  • Reply M 6. februar 2015 at 13:32

    Kan faktisk ikke komme på én gang hvor du har ytret meningen din rundt et omdiskutert tema, hvor jeg IKKE har vært enig med deg. Irriterer meg ofte over slike debatter og at jeg ikke har noen «stemme» (siden jeg verken er kjendis, politiker eller blogger) og kan ytre meg sånn at alle hører, men det er jo ikke noe problem nå som jeg bare kan skrive +1 på dine innlegg. Høres ut som jeg er din #1 fan, men i blant så er det faktisk ikke så lang unna sannheten. Hahah! Får vel bare be om unnskyldning pva meg selv, og ønske deg en fortsatt digg helg!:)

  • Reply Ingri 6. februar 2015 at 13:37

    *Thumbs up* :):)

  • Reply Kjersti 6. februar 2015 at 13:43

    NETTOPP!

  • Reply Martine Grorud 6. februar 2015 at 13:45

    Det er så sant det du skriver, og jeg tenkte selv på de grensene jeg hadde da jeg var liten. Det første som slo meg var Hotel Cæsar, og jeg lo litt da jeg leste at jeg ikke var den eneste.

  • Reply Charlie 6. februar 2015 at 13:47

    Jeg syns du setter dette helt på spissen av hvor saken egentlig ligger og det er med mobbingen!

    Veskene og jakkene er på en måte bare blitt symbolet og en faktor for mobberne til å ha noe mobbe for og det er forkastelig!

    Problemet ligger ikke i selve vesken som du poengterer, men måten mobberne bruker det mot de som ikke har samme veske!

    Når man er voksen/gammel nok til å tjene egne penger, kan man ta de valgene ovenfor hva man vil ha i skapet sitt selv, i forhold til kvaliteter, verdier og miljøfaktorer.

    Og om man da velger å kjøpe vesker til x antall kroner så er det helt greit.

    Det som ikke er greit er å bruke det for å heve seg over et annet menneske som ikke har samme mulighet. Mobbing er mobbing, enten det gjøres «kun» med ord eller med bruk av dyre merkevarer…

  • Reply Kamilla Haaland 6. februar 2015 at 14:04

    AMEN.

  • Reply Tonje 6. februar 2015 at 14:13

    Så hjertens enig med deg, Ida!

  • Reply Geriatriks 6. februar 2015 at 14:16

    I en barnehage -samme hvor- ble følgende svart da en av de ansatte spurte noen barn hvorfor ikke barn-X ble tatt med på leken: «Vi leker ikke med Cubus-unger»..

    Lurer på hvordan de ungene fikk det for seg gitt…

  • Reply Sarainstyles.vixen.no 6. februar 2015 at 14:16

    Dette innlegget er det beste jeg har lest hittil ang veskedebatten, nei faktisk så er dette det eneste innlegget som er bra. Gjennomtenkt, reflekterende og velformulert!

  • Reply Marie 6. februar 2015 at 14:23

    JAAA – er så enig!!

  • Reply Ingvild :) 6. februar 2015 at 14:26

    Herlig, Ida! Du skriver så bra, er så deilig å se deg skrive det jeg tenker, men som jeg aldri helt klarer å formulere! Jeg fikk heller ikke lov til å se på Hotel Cæsar, fikk heller ikke Buffalo-sko eller Miss Sixty bukser. Trodde lenge at jeg var den eeeneste som ikke fikk det, men sånn som du sier, det var jo egentlig ingen krise! Jeg har så absolutt ikke lidd noen nød ved å ha hatt klare og (som regel) rettferdige grenser! 🙂 Synes nesten det er litt skummelt å lese en annen persons tanker og betraktninger som er så utrolig lik mine egne!

  • Reply Tora 6. februar 2015 at 14:46

    TAKK!!!!! Endelig et fornuftig syn på denne tåpelige sidetrack-debatten. Ble mobbet hvis man ikke hadde Miss Sixty-bukse før også!

    Og takk for å høre at det er flere enn meg som lager argumenter for hvorfor veskene våre er så gode «investeringer» 😀

  • Reply Ragnhild 6. februar 2015 at 14:50

    haha vedig bra, likte spesielt godt slutten av innlegget! 🙂 Kunne forresten ikke vært mer enig!

  • Reply Ragnhild 6. februar 2015 at 14:51

    God helg! 🙂

  • Reply Ine 6. februar 2015 at 15:05

    Endelig en som faktisk skjønner det!

  • Reply Marie 6. februar 2015 at 15:09

    Dette er godt skrevet, og det bærer et viktig budskap. Det ikke nødvndigvis veskene som er problemet, men menneskene. Det er mobbingen vi måtte sette fokus på

  • Reply Cecilia Catharina 6. februar 2015 at 15:23

    Så utrolig bra skrevet om denne «veskedebatten»! jeg er helt enig med deg! Det hele er pakket inn i mobbedebatten, og det er den det burde fokuseres på. Det skal være greit at noe har designervesker og noen ikke har det, uten at man blir mobbet for det.

    Jeg er helt for at noen har designervekser, og har det selv for flere av grunnene du nevner, kvaliteten er bedre, de er ikke noe barnearbeid inne i bildet og man slipper å bytte ut vesken hele tiden fordi den har blitt slitt eller ødelagt.

    Ha en helt fantastisk fredag videre og kos deg masse i helgen 😀

  • Reply Karoline 6. februar 2015 at 15:25

    Du får det virkelig sagt! Kunne ikke blitt mer enig.

  • Reply Karoline 6. februar 2015 at 15:31

    AMEN!! Bra skrevet! 🙂

  • Reply Ida 6. februar 2015 at 15:52

    Amen.

  • Reply Kristine 6. februar 2015 at 15:53

    Veldig bra at du tar opp dette, selv om jeg som deg også er sykt lei av denne debatten her! Det er kjempeviktig som du sier at det er mobbingen som må bekjempes, ikke de dyre veskene. Likevel klarer jeg virkelig ikke helt å skjønne at noen kan mobbe andre for at de går med en veske fra H&M, istedenfor en fra Mulberry. Jeg har venner fra Oslos beste vestkant, som hadde LV og Prada mange år før jeg begynte å bry meg om slikt, og de behandlet meg ikke dårlig for det, vi var kjempegode venner! Nå har jeg blitt 21 år, og har gått til anskaffelse av et par designervesker selv. Ikke fordi jeg har følt press av noe slag, men som du sier blir man jo påvirket. Alt man velger å kjøpe skjer ved en slags påvirkning. Andre venner av meg har ikke en eneste designerveske, men jeg ser ikke ned på dem av den grunn. Jeg bryr meg ingenting. Det er MIN business om jeg velger å bruke pengene mine på en dyr veske. Akkurat som om det er deres business om de heller velger å spare pengene, eller bruke de på andre ting.

    Nå skal ikke jeg bagatellisere dette her, og om det er tilfellet at unge jenter faktisk blir utfryst/mobbet på grunn av at de har en veske fra H&M er det jo helt horribelt. Men jeg kan ikke la være å tenke om det kanskje er slik at jentene som føler dette presset, utsetter seg selv for det? Er det virkelig slik at de blir utfryst om de ikke kjøper en Michael Kors veske, eller er det bare noe de føler kommer til å skje? Er det en unnskyldning de bruker mot foreldrene, for da er det større sjanse for at de får vesken? Jeg husker fra jeg var liten at jeg kunne si hva som helst for å få det som jeg ville, dessverre.

    Jeg stiller også et lite spørsmålstegn ved at man ikke ser noen enkeltsaker i media der noen står frem og bekrefter dette. Som regel er det bare jenter som står i en vennegjeng og blir filmet som sier «Jaa, man kan jo kanskje bli utfryst, eller få en kommentar». Dette er så klart heller ikke greit, men det er LANGT fra mobbing og utfrysning. Samtidig skjønner jeg at det må være veldig ukult å stå frem i media som enkeltperson å fortelle at man har blitt mobbet pga man ikke har hatt de riktige merkevarene, og at dette kanskje er grunnen til at det ikke finnes noen enkeltsaker.

    Oi, dette ble langt! Men nå er jeg så lei av denne saken at jeg måtte få ut en siste utblåsning, haha! Stå på videre Ida, du er min favorittblogger 😀 (Og btw, helt enig i siste del av innlegget!)

  • Reply Benedicte 6. februar 2015 at 15:56

    Halleluja! Amen! Og alt det der!

  • Reply Ida Wulff 6. februar 2015 at 16:01

    Kristine: jeg tror som du sier, at mange bruker dette med «mobbing» og utfrysning som argumenter ovenfor foreldrene sine. Aldri i livet om jeg er blitt mobbet for å ikke ha de trendy tingene som alle andre hadde! Men jeg kunne sikkert ha funnet på å si det, den gang 🙂 tusen takk, og god helg til deg!

  • Reply Ida Wulff 6. februar 2015 at 16:02

    Ragnhild: god helg til deg også! 🙂

  • Reply Ida Wulff 6. februar 2015 at 16:03

    Ingvild :): hehe, gøy at du er så enig. 🙂 ønsker deg en kjempefin helg! Klem

  • Reply Ida Wulff 6. februar 2015 at 16:03

    Sarainstyles.vixen.no: tusen takk, så hyggelig at du syns det 🙂

  • Reply Ida Wulff 6. februar 2015 at 16:04

    Geriatriks: herregud???

  • Reply Ida Wulff 6. februar 2015 at 16:07

    M: hehe, hyggelig å ha en + 1! 🙂 god helg til deg og takk for kommentar!

  • Reply Ida Wulff 6. februar 2015 at 16:07

    Emma: skriver under på den!

  • Reply Hanna Aasen 6. februar 2015 at 17:29

    Amen! Beste innlegget jeg har lest i denne «debatten». Likte spesielt godt argumentene på slutten, heheh. U go girl

  • Reply Lena Marie 6. februar 2015 at 17:36

    Så enig, og så bra skrevet!

  • Reply Silje 6. februar 2015 at 18:24

    Helt enig. Som mor er jeg også veldig enig i at det er foreldrene som er med å skaper dette. Å si nei, er ikke så vanskelig. Noen må stoppe mobbingen.. og det er dessverre bortskjemte drittunger uten verdier som håner de andre… for har man verdier og er et flott menneske kan man gå med den veska man vil, uten å se stygt på andre.

  • Reply Anonym 6. februar 2015 at 19:44

    Er så JÆVLIG enig med deg, herregud! Noen ganger lurer jeg på hva faen foreldre nå til dags tenker med, for alt ligger i oppdragelsen! Jeg fikk ikke alt jeg pekte på, og det skal heller ikke være sånn at et barn skal få alt den peker på. Grenser er prinsipp, synes nå jeg!

  • Reply Lene S 6. februar 2015 at 19:59

    Vi satt og diskuterte dette på jobb i går og ingen av oss kjenner igjen det presset med å ha det dyreste for å passe inn. Og da snakker vi ikke for oss som er voksne, men barna våre. Ikke ser vi skoleungdom med designervesker heller. Tror nok dette er noe som foregår for det meste i Oslo.

  • Reply Henriette Wøllo 6. februar 2015 at 20:51

    Nydelig skrevet! Kunne ikke vært mer enig.

  • Reply Marianne B G 6. februar 2015 at 21:06

    Kunne ikke vært mer enig! Du treffer poenget helt syns jeg. Livet var ganske urettferdig i den alderen, men sånn er livet! Jeg fikk heller ikke lov til å se på Cæsar, noe jeg ikke har lidd veeeldig av 😉

  • Reply Hanne 6. februar 2015 at 21:29

    PREACH!! Åh du får sagt det Ida!

  • Reply Madelen 6. februar 2015 at 21:57

    Herlig, Ida! Jeg husker selv fortvilelsen over at jeg »ikke fikk lov når alle andre kunne». For meg dreide det seg om Mudd-gensere, mobiltelefon og skrekkfilmer. Grenser er viktig for barn, og jeg er glad jeg hadde dem, fordi det lærte meg å sette pris på voksenverdenen. Og ja; jeg kjøper dyrt fordi jeg er opptatt av kvalitet – men det å vite at JEG betaler for det, er langt bedre for samvittigheten 😉 Dessuten skaper det et helt annet og langt mindre overfladisk forhold til det samfunnet vi alle lever i!

  • Reply Maria 6. februar 2015 at 22:19

    Ååh, du er så utrolig flink til å skrive! Liker kjempegodt innlegg som dette fra deg:) (og trenger vel ikke engang si at jeg selvfølgelig er helt enig..:))

  • Reply Ida 6. februar 2015 at 23:16

    Lene S: det er naivt å tro at dette kun forekommer i Oslo. Dette skjer overalt.

    Som lektorstudent ble jeg sjokkert da jeg fikk mitt første møte med elevene på en ungdomsskole i (riktignok) Osloområdet. Elever nede i 13-årsalderen hadde lik designerveske som meg, dyrere jakke enn meg, for ikke å snakke om flertallet med mac’er. Hvem ved sine fulle fem gir alt dette til barnet sitt?! Forskjellene var helt enorme blant elevene!

    Jeg eier riktignok designervesker og -klær, og de aller fleste tekniske produktene mine kommer fra Apple. Men dette er noe jeg i en alder av 24 sparer til, jobber for, og prioriterer fremfor å ha mange ting fra billigkjedene. Noe jeg, som deg Ida, måtte når jeg var barn. (Og jeg er heller ikke fra Oslo)

    Barna som får alt dette av foreldrene sine går glipp av så utrolig mye! De lærer seg ikke å måtte jobbe for tingene, ei heller å verdsette noe man har jobbet hardt for. Jeg tror neppe mange av disse barna går med VG i helgene, klipper gresset eller måker snø for naboen. Men jeg kan selvsagt ta feil.

    Jeg får bismak i munnen av å tenke på at sønnen min skal vokse opp blant de holdningene som finnes idag. Og det verste er at det er foreldrene som sitter med de. Barn er i utgangspunktet fordomsløse.

    Lang og rotete kommentar, men det her er så viktig i i-landshverdagen vår!!

  • Reply Sigrid 7. februar 2015 at 00:07

    JA, jeg er veldig enig med deg, men jeg synes også det bare blir litt feil fokus når jenter på 15 år synes det å gå med en dyr veske er så viktig. «Jeg må ha sånn veske… fordi». Fordi hvorfor?

    Fordi det gir såklat status, man er «kul» nok liksom, man følger trenden. Kjøper de femtenårige jente en veske til 6000 fordi de synes den er så utrolig fin? Fordi den har så god kvalitet, og fordi det virkelig er verdt pengene? Ja, kanskje alt det der stemmer og det er vel sånne argument som blir brukt. Men egentlig tror jeg de fleste kjøper sånn veske fordi de andre har sånn, fordi det er sånn man skal se ut i 2015, det er det som er det store fokuset. Man skal se bra ut for omverden. Man er redd for hva andre tenker om en selv. Jeg lurer på hvor mange jenter på 15 år hadde kjøpt veske til 6000 kroner om det var sett ned på å ha sånn veske. Jeg tviler på at det er mange.

  • Reply Kamilla 7. februar 2015 at 00:52

    Helt enig! Bra skrevet.

  • Reply Tonje 7. februar 2015 at 01:23

    Så utrolig bra skrevet. Du setter virkelig ord på det jeg tenker og føler rundt denne debatten! Jeg blir nesten litt forbanna over at mediene her i Norge alltid velger å gi det materialistiske skylden for mobbing, utestenging og lignende. Det er faktisk ikke motebladet sin skyld at jenter mobber andre jenter fordi de ikke er «trendy» nok, og det er heller ikke veskene sin feil at de blir brukt som argument for å mobbe andre barn. Fokuset må over på selve mobbingen, og som du nevner over på foreldrene og barna. Da jeg gikk på barneskolen var det in med Bjørn Borg-truser og hettegenser fra WESC eller JL. Foreldrene mine nektet å gi meg disse plaggene, nettopp fordi de mente at å bruke 400kr på en truse til et barn i vekst ikke var økonomisk.I dag er jeg enig i den avgjørelsen, men jeg husker hvor uenig og forbanna jeg var på de den gang da. I gymmen brukte to-tre jenter inspisere hvilke truser vi hadde på oss, og hvis man da var så uheldig at man hadde på seg en helt vanlig hipster fra Cubus var man virkelig ille ute. Litt trist å se at det fortsatt er sånn…

  • Reply Anonym 7. februar 2015 at 10:49

    Jeg er enig at foreldrene har et stort ansvar, men mye du skriver er feil. Først og fremst er det ganske mye beviss at designere også lager sine klær i Kina og at mange av dem ikke betaler arbeidere så bra som man tror. Kvaliteten på mange designer klær er ikke så god heller, med noen unntak. For eksempel jeg har hatt et veske fra Accessorize i to år nå, og den er ikke ødelagt. Den kostet 499NOk når jeg kjøpte den. I tillegg, så trorjeg ikke at de som kjøper en designerveske, kjøper ikke flere vesker. Mange bloggere og kvinner generelt eier flere designer vesker. Jeg synes at mange voksne (sånn som du) tror at dere kjøper designer klær og vesker fordi dere har lyst til det, ikke fordi dere føler dere presset til det. Men mange av dere leser moteblader, eller leser andre bloggere, og da føler dere at dere må ha de samme veskene og de samme skoene, ellers så er dere ikke inn. Jeg tror at hvis både voksne og barn sluttet å la seg lure av designere og deres løgner og kjøpte litt mindre klær uansett om de er kjøpt på Cubus eller et annet sted, det ville ha vært mye bedre. Barn kopierer det voksne gjør og det nytter ikke å si til barn at dere har ikke råd til dette. Det nytter å vise til barn, se jeg er voksen og lar meg ikke presse til å kjøpe en Mulberry veske til 11000, fordi jeg får en fra Accessorize til 500 som varer lenge nok. Jeg kjenner kvinner og hvor fort de blir lei av sine klær og sko. Jeg er ikke norsk, så beklager hvis jeg skriver feil. jeg er mer vant til å skrive på engelsk. Her kan du lese litt mer: http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2008/jan/29/fashion.ethicalliving og her http://www.ethicalconsumer.org/buyersguides/clothing/designerclothing.aspx

  • Reply Rebecca 7. februar 2015 at 11:43

    Amen!

    Endelig noe saklig i denne absurde debatten. Jeg bøyer meg i støvet og tar av meg hatten! 🙌👏👏👏👏

  • Reply tina 7. februar 2015 at 11:54

    Det beste innlegget om denne debatten hittil! Utrolig bra skrevet. Hvis bare halvparten av Norges foreldre var like reflekterte som deg…. Mobbingen kommer fra foreldrene, barn gjør som de ser hjemme. Og den stopper ikke når man kommer i arbeidslivet heller. Vi voksne er like flinke om ikke verre en barna.

  • Reply Malin 7. februar 2015 at 12:58

    Er det egentlig så rart når pappa har kjøpt seg ny sykkel til 60 000kr og mamma har fått seg nye pupper?

  • Reply Kroppens Drivstoff 7. februar 2015 at 13:54

    Amen! Husker jeg prøvde å snike meg til å se på Hotel Cæsar og Big Brother innimellom, haha.. Hadde på så lav lyd at jeg såvidt hørte hva de sa! Og jeg fikk heller ikke buffalo sko eller Miss sixty/Lois(?) bukser. Men arvet noen slitte buffalosko av kusina mi når den trenden var på vei ut igjen, haha..

    Men er veldig glad for at jeg vokste opp sånn! For det har lært meg SPARE til ting jeg ønsker meg, istedenfor å bare dra mastercardet som så mange jeg kjenner gjør. Det er så viktig å lære seg verdien av en krone!

  • Reply Hanne Lie 7. februar 2015 at 14:54

    Om du føler et så stort behov for å finne argumenter som rettferdiggjør dine egne kjøp, så skjønner du vel kanskje egentlig innsert inne at noe er galt med det? Veskene er en DEL av mobbingen, fordi dagens samfunn har blitt så opptatt av merker og statusen som kommer med det. 20 000 på en veske er i mine og mange andre sine øyne galskap og idioti, men når du som frontperson (og andre kjente personer) støtter denne helt utrolig overfladiske trenden så blir det standaren og målet for mange unge jenter og gutter. Du er delvis med å støtte det når du bruker så mye penger på det og når du indirekte påstår at det ikke går ann å finne like god kvalitet om det ikke står Chanel på den. Jeg skjønner at det ikke er VESKENE som i bunn og grunn er problemet, men de er definitivt med på å bygge en grunnmur for mobbingen. For min del er det helt greit om disse veskene med fantastisk kvalitet og utseende går ut av produksjon, om det betyr at så lite som en person slutter å bli mobbet eller føle seg utenfor.

  • Reply Nina 7. februar 2015 at 14:54

    Jeg er sjeldent reiligiøs, men amen til dette!

    Vi er gode på det her vi mennesker, finne på mange teite unnskyldninger for å skyve det egentlige problemet lenger unna.

    Nei, barna mine skal heller aldri få verken vesker eller noe annet som «alle andre har» bare fordi. Det føles jo så mye bedre å kunne unne seg slike ting når man er blitt eldre og har spart og tjent til det selv – det syns i alle fall jeg.

    Og ikke skal de få se Hotel Cæsar heller – noe sier meg at det går enda når den dagen kommer 😀

  • Reply Karoline 7. februar 2015 at 15:52

    Fantastisk bra Ida!

  • Reply Lina 7. februar 2015 at 18:31

    For meg er det helt greit om tenåringer spinker og sparer for å få råd til å kjøpe seg en svindyr veske. Dessverre har de færreste spart sine egne penger, og dessverre kommer ofte forkastelige meninger (om hva som er viktig i livet) med på kjøpet når de bare får servert alt de ønsker seg på gullfat.

    Selv vokste jeg også opp med foreldre som nektet meg å se hotel cæsar og gjøre mye annet jeg som 13-åring hadde veldig lyst til å gjøre, noe jeg egentlig er glad for den dag i dag.

    Veldig fint innlegg, Ida 🙂

  • Reply Line 7. februar 2015 at 20:10

    Dette er grunnen til at du er Norges beste blogger. Og at jeg digger deg!

  • Reply Kristin 7. februar 2015 at 22:05

    Hør hør! Dette er grunnen til at du er den eneste bloggeren jeg har fulgt fast i flere år.

    Hilsen ei som verken fikk se hotell C eller de syv søstre; )

  • Reply Ida Wulff 8. februar 2015 at 00:39

    Kristin: åh, syv søstre! Jeg hadde så lyst! Hehe 🙁

  • Reply Anonym 8. februar 2015 at 00:55

    Eneste som er negativt med svindyre vesker; de er laget av ekte skinn. Dyr som har lidd som et helvette bare fordi mennesker skal ha veske til å oppbevare tingene dine i. Det er jo ikke verdt det? Tenk om huden din blir rivd av mens du enda er i live (såvidt, hvertfall. De har jo tross alt ikke fått perfekt dyrestell, men heller såvidt vann, såvidt mat, ikke stell, and the list goes on and on). Det er selvfølgelig opp til hvert enkelt menneske å bestemme hva de vil kjøpe, men det er virkelig ikke verdt det.

    Du skal ha ros for at du beskytter barnearbeidere da, det er flott. Det er bra at du ikke støtter det, men hva med dyrene?

  • Reply Airin 8. februar 2015 at 11:10

    Veldig bra skrevet, Ida! Jeg kunne ikke skrevet det bedre selv! 😊👍

  • Reply Anonym 8. februar 2015 at 12:18

    AMEN!

  • Reply Therese 8. februar 2015 at 12:19

    Kudos, Ida! Veldig bra innlegg.

  • Reply Cathrine Lyster 8. februar 2015 at 14:30

    Helt enig i punktene dine! 🙂 Det morsomste er at det er ingen som klager i media om gutter kjøper f.eks snowboard utstyr til 15.000,-!

  • Reply Anonym 8. februar 2015 at 19:33

    Kristine: Utfrysning er en form for mobbing.

    Og Ida, bare fordi du ikke ble mobbet pga det da du gikk på skolen, betyr det ikke at ikke noen andre kan bli det nå…

    Selv er jeg 16 år og etter at jeg begynte i 10./vgs har jeg bare mistet flere og flere venner, nå har jeg bare én igjen. I garderoben etter gymtimen hører jeg de andre jentene baksnakke meg mens jeg sitter på do – og det fordi jeg ikke har 2xu tights. Jeg får også spørsmål om hvorfor jeg bruker skolesekk og ikke veske, hvorfor jeg ikke har Canada goose. Sannheten er at familien min ikke har råd, og jeg har ikke hjerte til å mase på mamma og pappa om dyre klær/ting. Til jul fikk jeg en jakke på 70% salg, kostet 600. Jeg klager ikke, jeg elsker foreldrene mine, men det er klart det er vanskelig å føle seg annerledes hver dag.

  • Reply Anonym 8. februar 2015 at 19:54

    Synes å huske at det var debatter om hvorvidt man hadde riktig ransel, når jeg gikk på ungdomsskolen…. Da handlet det mest om at vi måtte ha skolevesker som var gode å bære for kroppen. Synes veskebruk på skolen er galskap. Ikke bare er det dette presset som fører til mobbing og utestengelse, men kidsa bærer i tillegg feil, og ødelegger kroppen sin.

  • Reply Ine 8. februar 2015 at 20:08

    aaaaaah jaaaaaaaa der sa du det! Foreldre, grenser, sunn fornuft og enda mer foreldre. når skal folk skjønne

  • Reply Anonym 8. februar 2015 at 21:28

    Godt innlegg! Veldig enig. Men selvom en veske koster en del Tusen er det dermed ikke sagt at den ikke er lagd av barnehender altså. Bare så det er sagt!

  • Reply N 8. februar 2015 at 21:33

    Til deg over her – så er heller ikke jenter som driver med hest tatt med i debatten. Dessuten er det jenter som gjør det og. Eller de har hest. Eller de driver med noe annet. Som er en AKTIVITET.

  • Reply Kar 8. februar 2015 at 22:25

    Mye er jeg enig i.

    Men nå er du er forbilde for disse ungene så jeg synes du godt kan fronte at billige vesker er flott og fint det også som dyre vesker. synes det er litt på kanten når du fremstiller de som handler billige vesker nærmest som uetiske.

    For det andre så høres det ut som du var litt bortskjemt selv som liten hvis du maste og maste på foreldrene dine om miss Sixty eller buffalo etter at de hadde fortalt deg at det ikke var greit eller var for dyrt. Jeg fikk ikke Miss Sixty bukse jeg heller men jeg godtok det. Tror ikke å sette tydelige strenge grenser er det viktigste, men å lære barna gode verdier og gi dem riktig holdninger.

  • Reply Henriette Larsen 8. februar 2015 at 22:32

    Nok en gang får du virkelig sagt det, Ida! Du er så rå på å ordlegge deg, kudos til deg, for dette her var bare helt sant.

  • Reply Anna 8. februar 2015 at 23:01

    Hei!

    Det er kjempebra at du ble riktig oppdratt ved hjelp av setting av regler, og du nå tjener selv og kan kjøpe dyre vesker for egne penger! Bra jobba!:) Men du er ikke helt den personen som skal uttale seg om dette med merkeklær og dyre vesker… du er en blogger, din blogg er populær og derfor kan du tjene så pass godt som du gjør

    mange unge jenter leser din blogg, de ser hva du har og de også HAR lyst på det fordi de synes (antar jeg) at du er kul siden du er en kjent blogger,og så ruller dette seg opp som en snøball, noen foreldre vil glede barnet sitt og kjøper det det barnet ønsker seg, en annen vil også ha og så videre og så videre:) så siden du påvirker flere er du også med på at denne trenden med dyre klær eksisterer, men selvfølgelig alt dette med mobbingen er noe annet

  • Reply Ida-Kristine Aukan 8. februar 2015 at 23:03

    Liker veldig godt hvordan du la fram argumentene dine. Jeg på 17 setter veldig pris på at det er voksne som tar til sosiale medier og står opp for de som ikke kan.

  • Reply Ida Wulff 8. februar 2015 at 23:08

    Anonym: Hei kjære du. Så trist at du har det sånn. Hvis disse jentene baksnakker deg og fryser deg ut fordi du ikke har like dyr tights i gymmen eller like dyr vinterjakke, er det fordi de er umodne, enkle og har dårlige verdier. Jeg tror du skal være veldig glad for at du er annerledes fra dem, de kommer til å få et tomt liv hvis de skal velge venner ut i fra prislapp på klær. Det føles sikkert ikke som noen trøst, men det er sant 🙂

  • Reply Ida Wulff 8. februar 2015 at 23:09

    Ida: <3

  • Reply Kamilla 9. februar 2015 at 00:23

    Ja, jeg hadde både miss sixty og buffalosko, og etterhvert noe jean paul, men det er fortsatt forholdsvis billig mot dagens mote. Man skal ha veske til 5000+, parkas til 8000+, acneskjerf og generelt dyre klær i div merker. Så den jevne 15 – åringen med mac og iphone i veska går rundt med verdier for 20.000-30.000 på seg til daglig (!) Det er jo galskap! Jeg husker tilbake at jeg ofte la igjen mobil og diamantringen jeg fikk til konfirmasjonen hjemme, de dagene jeg hadde gym, bare for å være sikker på å ikke miste det. Når jeg var 15 ønsket vi å være som de som var 18, nå føler jeg 15-åringene ønsker å være i slutten av 20-årene. Hvor blir det av ungdomsårene?

  • Reply Caroline 9. februar 2015 at 04:56

    Kunne ikke vært mer enig! Jeg er bare 18år men da jeg var yngre satt foreldrene mine også grenser og kjøpte ikke alt pekte på, heldigvis. Nå som jeg jobber selv kjøper jeg hva jeg vil for jeg har fortjent det.

  • Reply Bare Katrine 9. februar 2015 at 09:53

    Jeg er så enig!!!

  • Reply Julie Marstrander 9. februar 2015 at 10:07

    haha, litt morsomt siden jeg er med i artikkelen! dette var utrolig bra skrevet 🙂

  • Reply tina 9. februar 2015 at 10:21

    Jeg tror kanskje ikke poenget med denne veskedebatten er at veskene i seg selv (eller mangel på sådan) er problemet, men at dette har blitt et redskap for mobbing. Og undertonen i debatten har hele tiden vært foreldrenes rolle. De foreldrene som her kjøper svindyre vesker til ungene sine er jo også de samme foreldrene som har unger som mobber (gjennom da press og utstøting blandt annet). Så debatten er jo ikke -veskene- men holdninger.

  • Reply Bendik Elvanes 9. februar 2015 at 13:54

    Hei ida! du er flink

  • Reply Anonym 9. februar 2015 at 17:52

    👏👏👏👏👏

  • Reply Gud hjelpe meg 9. februar 2015 at 18:43

    Det er altså ingen som ser hva som er galt med at barn og ungdom skjemmes bort med gjenstander som er mer verdt en månedslønnen til de som vasker hjemmet deres?

    Er dere så griske og grådige, er dere så kyniske?

  • Reply Sara 9. februar 2015 at 18:43

    Haha, åh Buffalo sko. Husker jeg ikke fikk det jeg heller, og holdt på å kjøpe meg et par brukte i tre størrelser for små. Gjorde ikke det heldigvis. Men du har et veldig godt poeng! Problemet er unga som ikke fatter og begriper at dyre vesker og stygge jakker er det viktigste i livet.

  • Reply Havets Sønn 9. februar 2015 at 19:57

    All mobbing i denne debatten stammer ikke bare fra de som ikke har råd til å kjøpe veskene til sine barn,eller barna til de foreldre som ikke har råd. Mobbingen er like ofte/oftere fra de som blir stående utenfor med vanlige vesker fra 60kroner og litt oppover,eller som de syr selv. I min egen godtroenhet velger jeg å tro at du selv er klar over dette,men det ble bare uheldig formulert fra din side. Om veskene holder mål og har nok plass,er vell ganske individuelt også? 🙂 En ting er uansett sikkert,disse veskene blir kjøpt av alle andre grunner enn for å ha som en hverdagslig nytteting. Mange gutter som drømmer om å kjøpe «penisforlenger» bilen sin når de er godt voksne,det er svært få som ender opp med å faktisk kjøpe dem. De ser ofte bedre ut rent overfladisk,enn de gjør nytte for seg som allroundbiler (vår,sommer,høst og vinter) Og spesielt uegnet som familiebiler blir det ihvertfall. Mobbing oppstår også helt uavhengig av foreldre. Som ex-offer vet jeg inderlig godt at på tidligere egne og sett på andres vegne,så oppstår det ofte i det skjulte. Det vil si at foreldre,lærere,barnehageansatte,jobbkollegaer osv er totalt uvitende om det. Og hva er ofte likheter mellom mobbere og overgrepsmenn/kvinner? De skremmer sine ofre til taushet. (Ofte henger foreldrenes egne «visdomsord» om at du skal ikke være sladrehank,for da skal du selv ha bank,godt nedover netthinna til barna også)Foreldre som ber deg være akseptabel mot andre mennesker så lenge de er snille med deg og de du kjenner.Gjerne med svært lite fokus på hud-hårfarger og bekledninger,for å ikke la dette bli et stort fokus på barna selve (som jeg syns er det rette å gjøre,om barna skulle spørre selv er en annen ting). Men selv disse blir også utsatt for mobbing eller disse vennlige,bra foreldrene er uvitende om at barna deres mobber. Hva som må til i den delen av debatten,er at de som utsettes må si ifra selv om det er tøft og krevende (et holdningsproblem er det også,de som ser mobbing må rapportere det oftere enn de gjør i dag. Klaus Sonstad har fått det på film,altfor få BRYR SEG). Jeg var for naiv,sjenert og alene til å gjøre motstand,jeg ble et lett offer selv som høy og alltid bra trent fysisk,bra kondis etc. Hadde lyst å ta dem en etter en,når jeg fikk dem på 2mannshånd,men fryktet det ville bite meg i rævva senere når gjengen fikk samlet seg igjen. Derfor blir det smått provoserende å se noen som tjener (gode) penger på noe så lite anstrengende som blogging,unngår å skrive det viktigste av alt i slike sammenhenger. Neida,jeg er ikke dømmende mot deg,jeg syns du er av de bedre «rosabloggerne» vi har,tross mye «overfladisk fjas» så har du bra humor etc som har gjordt at jeg har likt deg lengre enn du tror. 🙂 Bare føler for å «rette litt». Jeg er ikke like skolert som mange av mine mednordmenn,derfor har jeg en uryddig måte å ordlegge meg på selv,så jeg skjønner hva du mener med at ting blir rotete forklart av en selv,derfor blir jeg heller ikke usaklig som mange blir. Som bare hugger på en person kun fordi meningene og synsingene kræsjer litt. Du må jo bare kjøpe alle disse veskene for min del,men generasjonene i dag er som du også er inne på kun ute etter dem for «se hva jeg har fått av min rike mamma og pappa» oppmerksomheten,etter kortere tid er denne ene svindyre veska ikke lengre interessant,for da er det noe «annet fra Gucci som gjelder»,og plutselig er alt bare materielle goder som «ligger og slenger». Jeg unnte meg for første gang som ungkar en bukse over 1000kr (1500,Ricco Vero stretchy sort jeansbukse for festlige anledninger,da den er litt glinsende) Det var til jul,og det var pga at jeg stort sett har noen billige joggebukser og en lengre Pinewood shorts som passer etc fra før. Jeg går i alt jeg har av klær til sømmene faller fra hverandre,da kjøper jeg nytt. Sparer meg for unyttige utgifter,og kjøper ting for jeg trenger dem. Og ja,kan nevne at jeg kjøpte finhansker fra Hestra av ekte hjorteskinn utenpå,med ekte saueull inni til 995kr. (Fikk jo hele 2 julegaver i 2014,så da tenkte jeg at jeg kunne unne meg litt «ekstra» selv. Så jeg er ikke imot folk som unner seg ting med litt over gjennomsnittlig pris,men jeg hever litt på øyenbrynene og tenker mitt om folk som bare materialiserer seg om så mye at de knapt ofrer 1/3 av alt de kjøper seg en tanke,innen det er gått noen få uker/måneder/år for da er det «sååååå gammelt»,og benyttes stort sett som hoverende skrytemateriale for de som gidder å se og høre på. (jeg syns filmer fra 1950 er GAMLE filmer,de unge i dag syns en film fra 2009 er fryktelig gammel) 🙂

  • Reply Kristine 9. februar 2015 at 19:58

    Enig i mye av det du sier.

    Problemet her er late foreldre. Foreldre som ikke klarer/gidder å sette grenser. Det vil alltid være forskjell på folk. For noen vil det å kjøpe en veske til 10 000,- være «lommerusk». Men for de fleste er det ikke det. At det da skal være et press blant småunger på å kjøpe slike ting er helt utrolig. Jeg ville også ha Miss Sixty, Levi’s 501 osv. Ikke at jeg fikk alt jeg ville ha, men disse tingene kostet noen hundrelapper. Ikke tusenvis av kroner. At familier som egentlig ikke har råd til det skal leve på nudler fordi ungene ikke får grenser, er for meg helt på trynet.

    Nå er jeg voksen, og jada, jeg kjøper også dyrere klær, vesker og sko enn nødvendig. Men jeg jobber for pengene selv, og har ingen andre å ta meg av i så måte.

    Kommer mine fremtidige barn til å få det samme? Absolutt ikke!

    http://kristine84.tictail.com/

  • Reply Amalie 9. februar 2015 at 22:34

    AMEN! Digger innlegget!

  • Reply Oda Herlofsen 10. februar 2015 at 08:07

    Amen! Du kan få sagt det Ida!

  • Reply Anonym 10. februar 2015 at 09:59

    Helt enig. Jeg fikk heller aldri merkeklær av foreldrene mine, alle andre var i syden å kjøpte sine. Men jeg ble hverken mobbet eller sett ned på, tvert imot.. Ingen brydde seg om hva andre hadde på, man følte seg bare litt bedre med merkeklær.

    Det har lært meg pengeforbruket mitt den dag i dag, verdier av meg selv og andre. MINE barn kan og bare glemme dyre klær med mindre de blir arvet:)

  • Reply HL 10. februar 2015 at 14:06

    Bra. Please skriv vett inn i dette balltullet også, fjern limmo, missekåringer og spabehandlinger.. Bare tull på ungdomsskolenivå, i verste usikre kvisetid. Men foreldre kjører på!

  • Reply Anonym 10. februar 2015 at 18:39

    Jeg synes faktisk litt synd på de ungene som aldri får oppleve gleden av å spare lenge til noe man ønsker seg og så endelig ha råd til det etter mange måneder, kanskje år. En annen ting er at de en dag vokser opp og skal tjene sine egne penger. Det kan bli vanskelig å videreføre denne livsstilen da, og da har foreldrene virkelig gjort barna en bjørnetjeneste.

    Jeg er helt enig med deg forresten. Det er mobbing som er problemet.

  • Reply Natalie 10. februar 2015 at 19:46

    Forvirrende med argument 2. Er det greit at vesken er laget av små barn om de har fått betalt? resten er bra skrevet..

  • Reply Tone 10. februar 2015 at 20:05

    Så sykt enig med deg, Ida! Detta va utrulig bra skrevet.

  • Reply Celine 11. februar 2015 at 22:59

    Amen!

  • Reply Katrine 12. februar 2015 at 07:54

    bra argumenter! Men kan ikke si det er etisk med merkevesker der alle er laget av skinn fra dyr under forferdelige forhold…

  • Reply Guro 12. februar 2015 at 10:52

    Du er så jævla bra, Ida! Fint at blogguniverset har en som deg! Stå på 🙂

  • Reply Anniken R 12. februar 2015 at 18:10

    I tenårene er man gjerne veldig opptatt av å passe inn, og jeg synes det er utolig trist at man må ha svindyre merkeklær for å være en av de kule. Som jeg husker fra barne- og ungdomsskolen så var ikke dette et tema en gang! Hadde jeg spurt mamma om jeg kunne fått en veske til 5000 hadde hun flirt av meg – av god grunn – fordi jeg hadde rotet den bort innen en uke! Måten vi følte vi passet inn på, var rett å slett å være snille med de i rundt oss, og de var «ovverraskende nok» snille tilbake. Selvfølgelig fantes det idioter som mobbet noen, og det skal det nok mye til for å få stoppet helt.

    Er helt enig i det du skriver. Mobbing har alltid vært et problem, forskjellen er at nå bruker mobberne merkeklær som middel. Hvordan dette problemet skal løses er jeg sannelig ikke sikker på, men kommer man til roten av problemet, er man på god vei.

    Ha en kjempefin helg Ida!

  • Reply Mamma 13. februar 2015 at 11:35

    Jeg har en datter som har vært utsatt for utestenging fra barneskolen. Konsekvenser av mobbing er mange som dårlig selvbilde, selvtillit, angst, depresjon. Sliter nå på videregående med å finne seg venner. Lag et innlegg om inkludering og ta vare på de stille forsiktige i klassen, du er jente med en stor skare lesere. Gi jenter råd om å takle vonde ting. Du når mange.

  • Reply Cecilie 18. februar 2015 at 15:11

    Det jeg legger merke til er at ei miss sixty bukse som jeg ville ha bare koster 1/5 av prisen til enkelte av de veskene jentene vil ha i dag. Inntekten til den jevne nordmann har ikke blitt femdoblet siden jeg var barn. Det er ikke mer enn 10 år siden. Samme med mobiltelefoner, jeg maste i ukesvis om en telefon til 1000 kr og da måtte jeg få den i kombinert bursdags og julegave fordi den var så dyr. En iphone 6 koster mange ganger dette beløpet. Jeg tror at mange i dag bruker ekstreme summer på forbruksvarer som de egentlig burde bruke på å betale ned gjeld, så hvis renta går oppover igjen kommer mange til å få seg en på tygga.

  • Legg igjen en kommentar til M