Hverdagsliv

DET FINNES JENTER MED EKTE PROBLEMER

8. mars 2017

Hei fra den eneste som ikke har hatt noe glupt å si om kvinnedagen i dag. Jeg har visst ikke alle de riktige meningene, og har vært så sliten at jeg ikke orker å få kjeft, HEHE. Men det hadde vært fint hvis folk kunne slutte å prakke tittelen «feminist» på gud og hvermann. Hva er egentlig viktigst for dere? At alle går rundt og kaller seg feminist, eller at vi respekterer hverandre uavhengig av kjønn, legning, religion og etnisitet? Jeg sier ikke at jeg ikke vil kalle meg feminist, jeg spør bare om det er vits i å bruke energi på å overbevise mennesker som ikke liker betegnelsen. Som jente født og oppvokst i Skandinavia har jeg uansett vunnet livets lotto. Hvis noen vil spørre meg om jeg har mensen når jeg er sur, så takler jeg det. Det jeg ikke hadde taklet er å bli plassert i et tvangsekteskap, bli voldtatt av en mann jeg ikke elsker hver eneste dag, få barn mens jeg selv var et barn, bli omskjært mot egen vilje og bli behandlet som et mindreverdig menneske som ikke får lov til å kjøre bil eller gå noe sted alene. Det var disse jentene jeg møtte da jeg var i Nairobi, og det var de som fikk meg til å forstå hvor heldig jeg er som er kvinne her. Jeg har ikke rukket å lese annet enn overskrifter i dag – men jeg håper det er disse jentene det er blitt kjempet for i dag, og ikke hvorvidt det er «ok» å frivillig bruke lommepengene sine på intimkirurgi. Takk for meg.

Akkurat nå ligger jeg i sengen og klarer så vidt å holde øynene åpne. Jeg har feber og grus i halsen, så en dag med jobb, bachelorskriving og dobbel treningstime har virkelig tatt knekken på skrotten. Men jeg kan virkelig ikke bli syk, for jeg har en hyggelig helg i vente. Så i dag har jeg stappet meg med ingefær shots, C-vitaminer og alt som er. Krysser fingrene og sover med vinduet lukket i natt 🙂  Processed with VSCO with a5 presetProcessed with VSCO with a5 preset Værsågod for to innmari inspirerende bilder, god natt og sov godt! 

35 Comments

  • Reply Hege Kristin 8. mars 2017 at 23:23

    god bedring!

  • Reply Minrefleksjon 8. mars 2017 at 23:25

    Enda et innlegg fra deg jeg må si meg helt enig i. Skrev et liknende innlegg på min blogg for noen dager siden. Det går litt sport i å være mest mulig feminist føler jeg slik at fokuset enten kan bli helt feil, eller at begrepet blir vridd til et «trendbegrep» man må bruke for å kunne vise at man står for likestilling, men man kan jo være vel så feminist, selv om man ikke skriker ut at man er det. Det går litt sport i det å være «mest mulig» feminist, og det skal ikke handle om en konkurranse! Det skal handle om holdninger, og holdninger kan ikke måles.

  • Reply Anonym 9. mars 2017 at 05:41

    Er så enig med det du skriver! Føler fokuset lett havner på »de overfladiske problemene» her i skandinavia, når fokuset bør være på de landene der kvinner har det utrolig vanskelig. En viktig side du fokuserer på! Håper du blir frisk og får en fin helg! Klem

  • Reply M 9. mars 2017 at 06:25

    Ja, vi er heldige som er vokst opp i Norge der likestillingen har kommet langt, men jeg synes ikke det betyr at vi bare skal holde kjeft og akseptere at vi ikke er fullt likestilt med mennene. Er det bare de som har det verst som får lov til å klage?

    (Når det er sagt synes jeg selvfølgelig det er viktig med kvinnekamp på tvers av landegrenser!)

  • Reply Hedda 9. mars 2017 at 06:54

    Synes vel egentlig at du sa det glupeste av dem alle <3

  • Reply Maren 9. mars 2017 at 08:16

    Heldigvis har tusenvis av kvinner gått i tog i dag for å dempe pornokulturen bland ungdom som gjør at de tror at deres vagina ser feil ut, for å styrke rettighetene til kvinner på flukt, for å stoppe tvangsekteskap, for å stoppe kjønnslemlestelse, for å si at vold og voldtekt er ikke greit og så mye mer fint:-) At noen har det verre et annet sted, gjør ikke at våre problemer her ikke er viktige – vi kan stå opp for alle kvinner, alle steder, vi trenger ikke velge. Å være feminist burde være en selvfølge – like muligheter og rettigheter for alle, å bruke det begrepet burde ikke være et problem for noen, det ligger ikke noe mer eller noe skumlere i det 🙂

  • Reply Rikke 9. mars 2017 at 08:35

    Men hvis du er i mot tvangsekteskap, å omskjære jenter mot deres vilje og at jenter blir behandlet som mindreverdige, så er du jo feminist, da 🙂 feminist betyr bare at du vil at jenter ikke skal bli behandlet annerledes enn gutter!

  • Reply Rebekka 9. mars 2017 at 08:40

    Jaaaaaa der sa du det!! Hurra, helt enig!

  • Reply Cecilie 9. mars 2017 at 09:43

    Helt enig med deg Ida!

  • Reply Line 9. mars 2017 at 10:04

    Kjempebra Ida! ❤ Rett oppmerksomheten mot de som virkelig har problemer. Du kommer med mange gode og reflekterte meninger, og jeg synes bloggen din er svært interessant. En god blanding av reflekterte inlegg, i tillegg til en dose mer koselige og «overflatiske» innlegg😊😊

  • Reply Martine 9. mars 2017 at 10:26

    Det er selvfølgelig ingen som er uenige i at problemene vi som kvinner har her i Skandinavia, fremstår som totalt ubetydelige i sammenligning med hverdagen til store deler av verdens kvinnelige befolkning.

    Mener du dermed at det betyr at vi ikke skal fortsette å utvikle oss, og kjempe for grunnleggende menneskerettigheter her i Norge? Det blir det samme som å si at siden noen andre uansett har det verre enn oss, trenger vi ikke å prøve å få det bedre.

    Vi kan da ikke være så uambisiøse at vi sier oss fornøyde når vi slipper tvangsekteskap og voldtekt? Det er unødvendig å si at dette er en selvfølge, men like fullt burde det være en selvfølge med lik lønn, noe vi ikke har i Norge i dag. Seksuell trakassering er et reelt problem i Norge, og som kvinne er det stor sannsynlighet for at du vil oppleve det en eller flere ganger i løpet av livet. I forhold til veldig mange andre land har vi kommet langt, men burde vi ikke likevel ha kommet mye lenger?

  • Reply Kornelia 9. mars 2017 at 11:00

    Det er akkurat de jentene i Nairobi du kan kalle deg feminist for. Jeg er enig i at vi kvinner som er født i Skandinavia på denne tiden har trukket gullbilletten, men skal vi ikke hedre de som har kjempet for å få oss hit vi er i dag, og støtte de som enda må kjempe for å få de rettighetene vi har? Vi må fjerne stigmaet rundt ordet feminist. Er du for like rettigheter uavhengig av kjønn? Da kan du kalle deg feminist. Er ikke verre enn det. Ingen skal tvinge deg til å bruke noe som helst ord, men hadde det ikke vært fint om vi sto sammen og kjempet for alle kvinners rettigheter, ikke bare våre egne? For jentene i Nairobi.

    «Feminism? No thanks, I prefer gender equality.

    Water? No thanks, I prefer H2O.»

  • Reply A 9. mars 2017 at 11:40

    TAKK!

  • Reply Ida Wulff 9. mars 2017 at 12:10

    Rikke: det er jo nettopp det jeg skriver i teksten: hvorfor skal det brukes energi på å bry seg om hva andre kaller seg og ikke kaller seg?

  • Reply Ida Wulff 9. mars 2017 at 12:11

    Anonym: tusen takk, god helg til deg også <3

  • Reply Ida Wulff 9. mars 2017 at 12:11

    Hedda: <3

  • Reply Ida Wulff 9. mars 2017 at 12:13

    Hege Kristin: tusen takk <3

  • Reply Ida Wulff 9. mars 2017 at 12:13

    minrefleksjon: enig med deg!!

  • Reply Isabelle Nathalie 9. mars 2017 at 13:17

    TAKK, ja! Herlighet så bra du belyser disse temaene. Viktigheten er så stor, og det er derfor det er så godt å se at det blir skrevet om 😀 Jeg er enig med deg.

    Får håpe du blir kvitt grusen asap! God bedring<3

  • Reply Synne 9. mars 2017 at 15:58

    Har så lyst å være venn med deg 🙈U rock!

  • Reply J 9. mars 2017 at 16:02

    Hvis vi først skal være pirkete her (da sikter jeg til alle de som prakker på andre ordet «feminist»), så er ikke definisjonen av ordet like rettigheter uavhengig av kjønn, det kalles likestilling. Feminisme er en ideologi som fremmer kvinners rettigheter. Kvinnekampen er spesielt for nettopp kvinnekjønnet, og innebærer ikke nødvendigvis en kamp for menn eller andre grupper i samfunnet. Jeg sier ikke at det er noe galt med feminisme, men det er ikke bare «like rettigheter for alle» som går under betegnelsen. 8. mars har tradisjonelt bestått av en kamp for likestilling, og man trenger ikke nødvendigvis være aktiv i en feministisk kvinnekamp for å støtte markeringen.

    Om feminisme, fra Wikipedia: «Dette er ikke det samme som begrepet likestilling, som omhandler å likestille begge kjønn i de respekterte situasjoner.»

    https://no.wikipedia.org/wiki/Feminisme

    https://no.wikipedia.org/wiki/Likestilling

  • Reply Mari 9. mars 2017 at 17:19

    Dette er den mest fornuftige kommentaren jeg leste i forbindelse med kvinnedagen. Takk!

  • Reply Malin 9. mars 2017 at 20:17

    For et godt innlegg å lese – og jeg er så enig i det du skriver. Selv var jeg på Youngstorget i går med en venninne, mest fordi jeg var nysgjerrig. Og selvfølgelig er jeg for at alle mennesker skal behandles likt, uavhengig av kjønn, legning, etnisitet osv. osv. Men; i mitt hode er fortsatt koblingen mellom feminisme og sosialisme ganske sterk, noe som ble understreket da de på Youngstorget holdt lange taler om hvor grusomt regjeringens arbeid mot likestilling var, og at de borgerlige partiene ikke var for likestilling. Som en som stemmer borgerlig synes jeg derfor det er vanskelig å kalle meg feminist, hvis det kun var feministiske holdninger som ble fremmet på Youngstorget i går… Samme hva jeg kaller meg vel, så lenge jeg er for likestilling? 🙂

  • Reply Ida Wulff 9. mars 2017 at 21:24

    Malin: samme sier jeg 🙂

  • Reply Ida Wulff 9. mars 2017 at 21:31

    Synne: <3

  • Reply Ida Wulff 9. mars 2017 at 21:31

    Synne: <3

  • Reply Ida Wulff 9. mars 2017 at 21:32

    Synne: <3

  • Reply Sara 9. mars 2017 at 23:46

    Så enig i deg du skriver, men jeg syns likevel at vi har noen ting vi fortsatt kan kjempe for her i Norge. Diskriminering av kvinner i arbeidslivet i sammenheng med graviditet og barn feks. Jeg har selv opplevd å ikke bli ansatt i en stilling fordi jeg var 27 år, nyutdannet og forlovet. Personen som fikk jobben har i etterkant fortalt meg at hun fikk beskjed om å utelukke kvinner i denne alderen til en ansettelsesrunde hun skulle starte. Og jeg skjønner det godt! Det er kjipt å ha noen som går ut i et årslangt permisjon etter flere måneder med høyere risiko for sykmelding og egenmelding. Middelaldrende menn med stor risiko for prolaps og lignende eller pappaer i permisjon er det ikke så farlig med..

  • Reply camilla 10. mars 2017 at 09:27

    Words sista…

    På tide at dagens såkalte selvutnevnte feminister og likestillingsforkjempere begynner å slåss for de som virkelig trenger å bli hørt.

  • Reply Frida Isachsen (18) 10. mars 2017 at 16:36

    Mange gode poenger her, men jeg er i uenig i det du sier om at man skal «holde kjeft» bare fordi man tilfeldigvis ble født i et visst land. Kvinner burde stå opp for sine rettigheter og kjempe sine kamper, uansett om de er født i Nicaragua, Sverige, Etiopia eller Polen. Ulike samfunn kjemper ulike kamper. Det går faktisk an å kjempe for f.eks likelønn og kjønnskvotering her i Norge, SAMTIDIG som man støtter kampen mot kjønnslemlestelse i Somalia og æresdrap i Pakistan.

  • Reply Oda 10. mars 2017 at 23:27

    God bedring 🙂

  • Reply Elise 11. mars 2017 at 10:59

    Feminisme = likestilling. Er du for likestilling er du feminist enten du vil det eller ei. Man kan ikke fornekte fakta eller historien.

    Dette innlegget blir litt dumt. Vi kan ikke bare slutte å utvikle oss bare fordi vi har det greit. Vi er ikke likestilt i Norge, hverken i arbeidslivet eller samfunnet generelt. Man må også huske på at det er noen som har kjempet for at vi jenter skal ha de mulighetene vi har i dag, de har ikke kommet av seg selv. Selvfølgelig synes jeg vi skal ha solidaritet for, og kjempe for kvinner i andre land. Men at noen har det verre betyr ikke at vi skal slutte å bry oss om saker her hjemme. Det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

  • Reply B 11. mars 2017 at 14:00

    Morsomt at innlegget i seg selv utviser så mye misforståelser (med vilje tror og håper jeg) at det svarer på de spørsmålene du selv stiller. Ja, selvfølgelig er stigmaet rundt ordet feminisme et problem i kampen for like rettigheter. Og ja, det blir kjempet for kvinner over hele verden, fordi det heldigvis er mulig å ha flere tanker i hodet samtidig.

  • Reply Julie 13. mars 2017 at 01:39

    Syns du bør høre på siste episode av jentegarderoben. (Hør på HELE). Da får du noen veldig kloke innspill av veldig reflekterte jenter, som KAN gi deg et nytt syn på ting.

    Er ikke venstresiden som eier kvinnedagen. Det er kvinnene som eier kvinnedagen 😉 jo, det handler noe om hva man kaller seg, for i verden i dag er KVINNER undertrygt, derfor må vi fremme FEMInismen. Når det blir likestilling, trenger vi nok ikke det ordet lenger 😉

    For alt man vet, kan det bli undertrykking av menn om 1000 år. Da stormer nå maskulismen fram 😉 …

    (Hadde det forresten ikke vært for de «gærne og ekstreme feminismene» fra tidlig 1900 tallet, hadde ikke kvinner hatt stemmerett).

    Og jeg, som skal bli sivilingeniør, syns helt klart vi burde kjempe for likestilling/kvinnekampen i Norge, hvor lønnsforskjellig i henhold til kjønn i mitt yrke er ekstreme… Ikke like «ille» som kvinnene i Hellas har det på flukt, eller kvinnene i Brazil som blir fengslet om de tar abort. Men man skal likevel aldri slutte å kjempe for likestilling og solidaritet.

    Vi må få vesten framover, samtidig som vi hjelper u-land framover.

  • Reply Anonym 14. mars 2017 at 22:40

    C-vitamin hjelper faktisk ikke mot forkjølelse. Det er en myte framsatt av kjemikeren Linus Pauling, men myten lever fortsatt i beste velgående.. Man må faktisk bare vente til kroppen fikser opp selv altså

  • Legg igjen en kommentar til B