Hverdagsliv

FRA RÆVVA VAKSINE TIL RÆVVA FOKUS

31. august 2018

Okei, så vi må visst prate mer om HPV-vaksina igjen. I forrige paraply-innlegg omtalte jeg gratisvaksinen som «rævva», og det ble det en aldri så liten shitstorm av. Jeg har skrevet paraply-innlegg i mange år, og de er alltid ufiltrerte, politisk ukorrekte og tenkt morsomme. Så at jeg tok opp noe så viktig som vaksinering i et slikt innlegg, tar jeg selvkritikk for. Det temaet hørte ikke hjemme der.

Sånn ellers, så vanker det nok neppe noen SKUP-pris på VG-journalisten som vier spalteplass til et paraplyinnlegg. Hun lurte blant annet på hva jeg tenkte om å kalle en vaksine «rævva» ovenfor tusenvis av lesere. 

Snakk om rævva fokus.

Hva jeg mener vi skal ha fokus på? Informasjon. Jeg er snart 28 år, og jeg har vært ganske uviten frem til for et år sidenFor to dager siden lærte jeg at gutter/menn også bør vaksinere seg mot HPV. Greit nok at det skal gjøres tiltak for gutter fremover, men hvor har informasjonen vært frem til nå? HPV kan visst føre til kreft hos menn også. Og hvor mange smittetilfeller kunne vi unngått hvis flere menn hadde vaksinert seg? De har tross alt flere sexpartnere.

Jeg skal prøve å fatte meg i korthet.

Gratisvaksinen som tilbys jenter som er født i 1991 og senere, heter Cervarix. Den beskytter deg mot HPV-typene 16 og 18. Vaksinen jeg betaler for selv heter Gardasil 9. Den beskytter deg mot HPV-typene 16, 18, 6, 11, 31, 33, 45, 52 og 58.

Jeg er ikke helsepersonell, og aner tydeligvis ikke hva jeg snakker om. Så les deg opp, snakk med lege, og vurder deretter om du heller vil betale for en vaksine som beskytter mot mer.

I følge Folkehelseinstituttet gir alle HPV-vaksinene svært god beskyttelse mot forstadier til livmorhalskreft forårsaket av HPV-typer som inngår i vaksinene. Det kan selvfølgelig ikke jeg uttale meg om, det jeg prøver å få frem er: En liten heads up om at man kan få en bedre (?) vaksine ved å betale, hadde vært fint. Kunnskap nok til å ta et selvstendig valg. Jeg vet om og har snakket med mange som heller ville betalt for Gardasil 9, enn å få Cervarix gratis. Men man må jo vite, for å kunne vurdere.

Jeg vil tro at det er bedre å benytte seg av tilbud om gratisvaksine, fremfor å ikke ta noen vaksine i det hele tatt. Bivirkninger har jeg ikke satt meg inn i, til tross for at jeg fikk huden full da jeg oppfordret jenter til å vaksinere seg også. Selv har jeg valgt å vaksinere meg til tross for disse advarslene. Livmorhalskreft er min største skrekk.

Da var det sagt. Men å bli betraktet som en som prøver å svartmale dette tiltaket hvor det blir gitt gratis HPV-vaksine, dét vil jeg ha meg frabedt. Jeg har aldri oppfordret noen til å droppe en vaksine. Det gir meg en bitter smak i munnen, når jeg bryr meg så mye som jeg gjør. Det siste året har jeg virkelig følt det som min plikt å bruke stemmen min til å få unge kvinner avgårde til gynekologen, oppfordret til å ta celleprøve, vaksine og det som er. Og jeg har gjort det på min egen måte, ved å dele egne erfaringer som når frem til en målgruppe som er vanskelig for andre å nå. Med fare for å høres ut som jeg hyller meg selv: Det siste året har jeg bidratt til at hundrevis av jenter har tatt steget og fått gjennomført en celleprøve. Senest for en uke siden, fant jeg ut at fristen for gratisvaksinen snart går ut, og brukte mine kanaler til å minne følgerne mine på det.

Så i dag velger jeg å fokusere på dét – at jeg faktisk har bidratt til noe positivt. Og ikke minst at jeg blant alle hat-mailene i dag, også får mailer fra fagfolk som mener at jeg stiller de helt riktige spørsmålene.

Hvis det fremdeles er noen som henger seg opp i ordet «rævva», så kan vi godt være enig om at det var rævva å bruke ordet rævva.

129 Comments

  • Reply Heia paraplyinnlegg 31. august 2018 at 10:50

    Elsker hvordan du håndterer kritikk. Jeg bare digger hvordan du faktisk skriver et bedre innlegg enn en journalist som er ansatt av «Norges største avis», for å ta dem helt ordrett. Som en oppegående leser (antar at de fleste er det?), som kjenner til ditt image – slo det meg ikke inn en gang at du mente noe vondt om gratisvaksinen, og man skal ha lest den uttalelsen din nokså isolert, med en sterk intensjon om å finne feil for å snu ordene dine slikt. Jeg kommenterer bloggen din sjeldent, men herregud som jeg synes den artikkelen var bs, samtidig som jeg hyller tilsvarer ditt! Takk for at du er en blogger som ikke bare er rosa og fullt av sponsor innlegg. Takk for at du skriver innlegg som er et friskt pust når det er tørt å lese pensum, og takk for at du skriver om viktige, interessante og nødvendige dagligdagse problemer – uten å være belærende på noe som helst vis.
    Håper du får en bra fredagskveld, med tente voluspalys i kjent IdaWulff stil, med mindre Gravlys har erstattet dem;)

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 10:55

      Hei på deg <3 Og takk for dette. Vet du, jeg finner ikke Voluspa her i Tønsberg, så nå går det faktisk i Rituals enn så lenge. Klem til deg!

      • Reply Annette 31. august 2018 at 16:56

        Har du sjekket home and cottage? Vet de har voluspa i andre byer <3

        • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 17:01

          Ja, men de har ikke de duftene jeg helst vil ha. Takk for tips uansett <3

  • Reply Hedda 31. august 2018 at 10:54

    Jeg hyller deg!
    Før paraplyinnlegget visste jeg ikke at det fantes en annen vaksine engang. Jeg har selv benyttet meg av tilbudet om gratis HPV-vaksine, og ila alle de sprøytestikkene så har ingen gitt noe informasjon. Selvfølgelig er dette noe jeg sikkert kunne funnet ut selv ved å Google og lese, men hvorfor gjør det når den blir omtalt som noe som redder liv.

    Redder liv gjør den nok, uten tvil. Så «rævva» var nok ikke det rette ordet. Men av alle, så var det du som fikk ut denne informasjonen til meg.

    I likhet med deg, så er livmorhalskreft min største frykt, så noe bivirkninger har jeg ikke satt meg inn i. Jeg var solgt når jeg fikk vite at den hva den beskytter meg mot og hva den kan hjelpe å forhindre. Men om det finst et annet alternativ, så ville jeg ha likt å hatt muligheten til å lese meg opp, til å ta det beste valget for meg selv og min helse.

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 10:58

      Hei Hedda! Og det er akkurat det som er poenget mitt. Så takk for at du forstår, og bekrefter at: Vi vil gjerne ha infoen. Så enkelt! Ønsker deg en fin dag 🙂

  • Reply Elisabetj 31. august 2018 at 11:23

    Halleluja! Du har fått meg både til å komme meg til legen for å ta celleprøve og selv med sprøyteskrekk har jeg bestemt meg for å ta en av vaksinene. Dette på grunn av nettopp deg! Hvis folk har lest bloggen din før så burde de forstå at du absolutt ikke er i mot den som er gratis, men at vi burde få det beste av staten! Jeg hadde aldri hørt om den du har tatt før du skrev om den, og det synes hvertfall jeg er oppsiktsvekkende….. Heia deg!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 11:24

      Takk Elisabeth! <3 Og så utrolig bra at du kom deg avgårde til legen, det er jeg glad for å høre 😀

  • Reply Frida 31. august 2018 at 11:24

    Du har virkelig ikke forstått poenget til folkehelseinstituttet som har gitt deg kritikk og VG-journalisten som du så fint mistolker. Istedenfor å imøtekomme og se at de har et poeng, så møter du de med total avstand og forsvarsmekanismer. Poenget er ikke at du oppfordrer folk til å ta vaksinen, noe alle faktisk burde. Poenget er at du kaller en vaksine for «ræva». Du har tusenvis av unge jenter som lesere, og enten du liker det eller ei så må du faktisk tenke på hvordan du ordlegger deg. For det du skriver appellerer faktisk til disse jentene. Så istedenfor å skrive en sak som fremstår som at du appellerer alle jenter til å faktisk ta vaksinen, så ender du opp med at disse jentene blir usikre på om de faktisk burde ta vaksinen. For du ender opp med at disse jentene ikke stoler på den forebyggende funksjonen denne vaksinen har. Det er flott at du ønsker å sette fokus på HPV-vaksinen og andre viktige helserelaterte spørsmål, men tenk deg om og gjør det med måte, og overlat medisinske anbefaler til de som har utdannelse i nettopp dette; helsepersonell.

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 11:26

      Hei Frida. Hvis du leser dette innlegget, så skriver jeg at jeg tar selvkritikk for at jeg tok opp vaksinen i en slik spalte OG at jeg innser at det var dumt å bruke ordet «rævva». Bortsett fra dette feiltrinnet, så har jeg ikke gjort annet enn godt for denne saken. Ha en fin dag 🙂

      • Reply Mari 2. september 2018 at 22:06

        100% enig med Frida.

  • Reply Eline 31. august 2018 at 11:25

    Haha, måtte le litt når jeg så overskriften «Blogger i krangel». Hvem er det du krangler med, da?! Snakk om å lage en sak av intet.

    Jeg er bare glad du opplyste om denne vaksinen! Jeg på min side hadde ikke hørt om den før du skrev om den. De som har vært faste lesere vet jo også at bloggen din, og paraplyinnleggene spesielt, kan være satt litt på spissen noen ganger- og det er jo det som gjør det så morsomt og underholdende å lese!

    Stå på Ida!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 11:28

      Hehe, spurte meg selv om det samme i morges: Hvem i alle dager er det jeg krangler med? Journalistikk på sitt beste. Og takk for fine ord 😀

  • Reply Sigrid 31. august 2018 at 11:28

    Hei! Som noen andre nevner så visste heller ikke jeg om en annen type vaksine før jeg leste blogginnlegget ditt. Jeg vaksinerte meg i fjor og hadde jeg fått den informasjonen du har gitt, så hadde jeg ikke nølt med å betale 4000 for den andre vaksinen. KUN fordi jeg er dritredd for livmorhalskreft.

    Synes forresten det er bra at du svarer på kritikken i et eget innlegg, du nailer det!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 11:32

      Takk, Sigrid <3 Jeg er bare happy for at det blir stort fokus fremover, selv om akkurat denne saken ble litt Americas Funniest Home Videos. Ønsker deg en fin dag!

    • Reply Rennis 31. august 2018 at 17:24

      Men begge vakdinene beskytter jo like godt mot kreft…?

  • Reply Anonym 31. august 2018 at 11:28

    Du vil tro at det er bedre. Hva mener du med det? Du bør teame opp med Sølje Bergmann. Gratulerer til deg som klapper deg selv på ryggen til tross for vaksineskepsisen du har nå klart å spre til mange ungen jenter som ikke kommer til å lese seg opp, spørre en lege eller har 4000 kr til overs for en vaksine. Du kan rasjonalisere det vekk alt du vil, men fakta består at du har innført skepsis for vaksine hos flere av dine lesere, og vær så god å ha det på samvittigheten når det faktisk resulterer i at noen som burde ha hatt den ikke tar den. At du ikke evner å ta selvkritikk på noe så alvorlig er utrolig flaut og skremmende. Publiser gjerne hyllesten du mener å ha mottatt av «fagfolk.» Fagfolk som Sølje Bergmann, mener du?

  • Reply Anette 31. august 2018 at 11:29

    Jeg tok HPV-vaksinen i fjor, men det var ikke før i går (da jeg leste innlegget ditt) at jeg fant ut at det finnes et annet alternativ. JATAKK TIL INFO!! Hvordan folk har klart å snu på ordene dine er for meg uforståelig. Var da veldig enkelt å forstå hva du mente!
    Når det er sagt så må jeg også hylle deg for måten du tar kritikk på! Du er rå. Keep up the good work! 👏👯

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 11:31

      Ja takk til info sier jeg også. Takk for det, Anette <3

  • Reply Marte 31. august 2018 at 11:32

    Glad du kom med denne klargjøringen av hva du mener. Viktig når det gjelder et så sensitivt og når man er et forbilde for mange unge. Godt tilsvar 🙂

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 11:35

      🙂 🙂

  • Reply Maria 31. august 2018 at 11:33

    Love you!!!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 11:34

      <3

  • Reply PL 31. august 2018 at 11:36

    Du er en av fåtallet i blogg-Norge som benytter din posisjon til å fremme viktige temaer – og selv det får kritikk?! Det er greit at vi i dagens mediesamfunn må lære oss til å være kritiske til hva vi leser, men kanskje også litt kritiske til vår egen kritikk kunne vært noe innimellom? Uansett hyller jeg din åpenhet, ærlighet, selvinnsikt og fremheving av ikke-materialistiske ting. Keep on doing what you do! 😉

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 11:43

      Tusen takk, I will 😀

  • Reply M 31. august 2018 at 11:38

    Hei Ida! Da jeg leste paraplyinnlegget ditt slo det meg aldri at du mente noe vondt med gratisvaksinen eller frarådet på noen som helst måte at man må vaksinere seg. Jeg ble faktisk påminnet at jeg ikke har tatt vaksinen og at jeg må få dette gjort så snart som mulig! Jeg var heller ikke klar over at det finnes enda en vaksine, så takk for informasjonen og at du setter et så viktig tema på dagsordenen! God helg:)

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 11:45

      Hei! Det gjør meg virkelig glad å høre at jeg både har påminnet og informert. Det er jo det jeg vil! 🙂 ønsker deg en god helg <3

  • Reply Stine 31. august 2018 at 11:44

    Som jeg hyller deg. Du er jammen rå, velformulert og utviser selvkritikk i tydelige og ryddige rammer. Som mange andre sier over her så har du virkelig satt fokus på økt informasjon rundt HPV vaksinen (til og med VG har nå en artikkel om viktigheten av vaksinasjon, til tross for at den går noe på bekostning av deg. Det er likevel informasjon som er lett tilgjengelig for folk flest og som stiller mange viktige spørsmål som i stor grad har vært utelatt mannen/kvinnen i gata før onsdag). Takk for at du tør! Keep up the good work! Du har en stemme som mange tenåringer lytter til, godt å se en influencer som tar sitt ansvar seriøst. Ta deg en god helg med den beste samvittigheten <3 klem

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:40

      Takk Stine, så hyggelig <3 ønsker deg en fin helg, stor klem

  • Reply Ida 31. august 2018 at 11:47

    Jeg er helt enig med Frida over her☝🏼 Tenk litt over hva du sier. Og faktisk, vil jeg si artikkelen VG skrev er en viktig artikkel. Dette blogginnlegget her går jo på at VG journalisten blant annet har feil fokus, artikkelen i VG var opplysende, viktig, og som jeg leste gikk det ikke på deg som person som skrev innlegget, de mener jo du er viktig som oppfordrer til vaksiner og celleprøver! Og jeg er så enig, det er du! Men ikke skriv sånt i forsvar, ta til deg kritikken. Og ja, du har gjort mye bra for denne saken. Men personen du fremstiller deg som når du mottar kritikk og i dette innlegget er ikke den personen jeg syns skriver en bra blogg, som er reflektert og morsom.

  • Reply Karine 31. august 2018 at 11:51

    Du er helt rå! Og fortjener ikke annet enn ros. TAKK for at du tar opp så jækla mye bra, snakker rett fra sjela og skiller deg (positivt) ut fra de andre bloggerene.

    Elsker å titte innom bloggen din for inspirasjon, latter, opplysninger og den vanlige hverdagen.

    <3

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 11:53

      Tusen takk for så fine ord <3 <3

  • Reply Astrid 31. august 2018 at 12:16

    Du er BEST Ida! 🙌🏼🙌🏼🙌🏼

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:33

      <3 <3 <3

  • Reply Ingeborg 31. august 2018 at 12:21

    Hei Ida,
    Strålende at du oppfordrer til å ta HPV-vaksine. Det bør alle jenter og gutter gjøre. Mer om det siste her: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/8wjz2x/Nar-penis-ma-amputeres–Ingeborg-Senneset
    Hilsen sykepleier og journalist

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:34

      Takk, skal leses! Og takk for deilig innlegg på FB!

  • Reply R 31. august 2018 at 12:22

    Tusen takk for at du setter fokus på HPV vaksinen. Jeg skulle ønske at mange flere leser seg opp på hva denne vaksinen hjelper for og hva som eventuelt man skal følge med på om man merker bivirkninger. Supert at du har fått FHI på banen og stiller spørsmål. Her er rett info meget viktig.Flott at flere tar celleprøver. Det er tingen! Lykke til videre

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:39

      Takk! 🙂

  • Reply Ida 31. august 2018 at 12:27

    Du er rå!!!
    Måten du mestrer det å gjøre rede for deg selv og dine fantastiske yringer er inspirerende 🙂
    Takk for hverdags power <3

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:32

      Selv takk <3

  • Reply Silje 31. august 2018 at 12:36

    TAKK IDA! Ved å snakke om dette belyser du et tema som MÅ SNAKKES MER OM. Og jeg er helt enig med deg, hvorfor ikke ta den «skikkelige» vaksinen med en gang? Jeg skal vaksinere meg etter neste svangerskap. Dette tok jeg opp med legen min fordi DU snakket om det på bloggen din og legen sa at jeg var fornuftig som tok det opp, der går all æren til deg Ida. Jeg skal gå til gynekolog minst én gang i året og sjekke meg for alt som bør sjekkes. Du har virkelig minnet meg på at dette kan være livsviktig. Så tusen takk!

    Det er så trist at folk tar ting helt ut av kontekst, i stedet skulle man tatt opp dette til en skikkelig debatt.

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:31

      Åh, dette ble jeg så glad for å høre <3 hurra! Og heia deg!

  • Reply Sannhetssøker 31. august 2018 at 12:44

    Når det gjelder HPV-vaksine (og andre vaksiner), er det UTDANNELSE som gjelder. Her er en side å begynne med. Den er dansk: http://hpv-vaccine-info.org/

  • Reply Katinka 31. august 2018 at 12:48

    Stå på Ida! Skjønner at det ikke er gøy med VG innlegg og hat Mail. Men, aldri så galt at det ikke er godt for noe. Nå har du sikkert nådd ut til enda fler med ditt viktige budskap. 😉

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:30

      Har ikke plass til sånt i livet mitt, Hehe. Men ja, vi får håpe det!

  • Reply Anonym 31. august 2018 at 12:50

    Jeg er helt enig i at både helsevesen og forskere kan være langt bedre når det kommer til å dele informasjon med folket, dette er et problem. Det som er et større problem er når ufaglærte bloggere istedenfor tar på seg denne oppgaven, som du gjør her. Du skriver her at Cervarix beskytter mot HPV-typene 16 og 18 og Gardasil 9 mot HPV-typene 16, 18, 6, 11, 31, 33, 45, 52 og 58. Men noe sier meg at du kan veldig lite om de ulike sub-gruppene, deres utbredelse, kryssbeskyttelse forskjeller mellom mono og multivalente vaksiner osv. Og det er her problemet ligger, at ufaglærte folk legger ut fakta de har Google seg til men ikke har noen grunnleggende utdanning for å faktisk forstå hva det vil si. Dette skaper usikkerhet hos blant annet dine lesere og ropes ut autisme og vaksiner i kommentarfeltet, noe som ikke er sant. Så ida, fint at du vil nevne at det finnes to types vaksiner og oppfordre folk til å spørre legen sin om de to typene, men mer enn det bør du ikke si, for der stopper din kunnskap. problemet er vel at du ikke helt forstår dette. Dette handler ikke om ordet ræva, dette handler om kunnskap.

  • Reply Anette 31. august 2018 at 12:54

    Hele poenget da, som jeg fortsatt ikke føler at kommer ordentlig frem. Og som, ut i fra kommentarfeltet ditt å dømme, mange av leserne dine ikke forstår, er at begge vaksinene gir like god beskyttelse mot kreft!
    Ja, den ene beskytter mot flere former for kjønnsvorter, men det er ikke alle kjønnsvorter som fører til kreft! Og jada, kjønnsvorter suger det, så fint å få en vaksine som beskytter mot dette. Men når det kommer til beskyttelse mot kreft (som det også virker som du er mest opptatt av), er de like gode!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:33

      Vet du med sikkerhet at de er like gode?

      • Reply Anonym 31. august 2018 at 16:38

        Hvis du leser deg litt opp på forskning er det HPV 16 og 18 en er mest redd da det er den typen en oftest ser utvikler seg til kreft! Detfor kan en og si at vaksinene gir til tilnærmet like god dekning!

      • Reply Anonym 1. september 2018 at 07:16

        Ja, det er det dataene viser og fhi forsøker å formidle. Til tross for ulikt innhold gir de like god kreftforebyggende effekt.

        Det etterlatte inntrykket er fortsatt at gratisvaksinen har dårligere effekt mot kreft og det er feil og kan føre til st noen ikke tar eller at de betaler dyrt av egen lomme uten bedre kreftforebyggende effekt.

        Forskjellen består i at den ikke beskytter mot kjønnsvorter.

        Det du burde sagt er at hvis du vil ha beskyttelse mot kjønnsvorter, bør dere kjøpe Gardasil for egne penger.

  • Reply Elise 31. august 2018 at 12:56

    Digger deg så sjukt!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:07

      <3 <3 <3

  • Reply Anna 31. august 2018 at 13:06

    Du ga meg det siste sparket til å bestille time til celleprøve og HPV vaksine, HYLLER DEG!!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:07

      <3 <3 <3 !! Så bra du fikk gjort det!

  • Reply Kristina 31. august 2018 at 13:09

    Jeg er helt enig med deg, Ida, og heier på deg!
    Dette er viktig å få frem, slik at alle jentene i dette landet vet om at det er et alternativ man kan få. Selvfølgelig er vaksine bedre enn ingen vaksine, men jeg er absolutt for at man skal bli informert om at man kan betale for noe som er enda mer effektivt.

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:11

      Enig, enig!

  • Reply Henriette 31. august 2018 at 13:18

    Heia deg, Ida!! 👏🏽👏🏽

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:31

      <3 <3

  • Reply iii 31. august 2018 at 13:34

    Men dere, her er det en real misforståelse ute og går.

    Hvis dere er redde for at gratisvaksinen dere har tatt/skal ta gir dårligere beskyttelse mot HPV og livmorhalskreft så kan dere ta det heeeelt med ro. Har dere ikke lest hva som blir sagt i VG-saken og det Folkehelseinstituttet har forsøkt å formidle?

    «– Det er nok enkelt å tro at fordi to vaksiner har forskjellig innhold, så vil de ha forskjellig effekt, men det er bevist at begge gir 90 prosents beskyttelse mot forstadier til livmorhalskreft, sier hun.

    Forskjellen ligger i beskyttelse mot kjønnsvorter.»

    Det er med andre ord ikke så enkelt som å si at den ene er bedre enn den andre fordi den ene vaksinen beskytter mot to typer virus, og den andre mot ni.

    Konklusjon: hvis man ønsker å betale 4000 kr ekstra for å beskytte seg mot KJØNNSVORTER, så er det bare å gjøre det. Men er det livmorhalskreft du er redd for, så er du heldigvis like godt beskyttet med gratisvaksinen som med den du må betale for.

    • Reply Grete 31. august 2018 at 22:05

      Endelig en person som vet hva hun snakker om. Utrolig trist hvis jenter som kanskje ikke har råd til å bruke 4000kr på en annen vaksine tror de ikke er beskyttet mot kreft hvis de tar den som er gratis.

      Det er heldigvis ikke sånn at man i Norge gir vaksiner som ikke fungerer.

    • Reply Kristina 31. august 2018 at 23:06

      Skulle ønske det gikk an å «like» denne

    • Reply Vilde 31. august 2018 at 14:48

      Hei ekornet!
      Vær gjerne litt mer kildekritisk før du skriver kommentarer som denne, særlig om så viktige temaer som vaksinasjon og kreft 🙂

      Tittelen på den originale artikkelen er «Increased incidence of cervical cancer in Sweden: Possible link with HPV vaccination», hvor man rett og slett har sett en økning i antall krefttilfeller for kvinner i aldersgruppen 20-49, særlig i 2014 og 2015. Artikkelforfatter spekulerer i om det kan ha en sammenheng med HPV-vaksinering i 2006 og 2007, men det er langt fra den eneste mulige forklaringen på en slik økning. Artikkelen ble forsåvidt også trukket (slettet) fra journalen i mai.

      Det er supert å lese seg opp og ta informerte valg, særlig når det kommer til medisin og medisinsk forskning, men vær kildekritisk!! Start gjerne sider som fra pubmed.com hvor publiserte artikler blir kvalitetsjekket, og eventuelle feil blir korrigert hurtig 🙂

      Håper alle tar det valget de føler er rett og at ingen får livmorhalskreft, vaksinerte eller ei <3

    • Reply Therese V 31. august 2018 at 19:31

      Natural news liksom 🤦🏼‍♀️

  • Reply Anonym 31. august 2018 at 13:50

    Hahah du er jo helt konge, digger deg! Måten du håndterer kritikk på burde flere i dette yrket lære av👌🏼

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 13:57

      😀

  • Reply LH 31. august 2018 at 14:15

    Er enig i at formuleringen din som omtalte vaksinen som «ræva» var ganske så uheldig og skikkelig malplassert 😄 samtidig så syns jeg ikke det var så krise som mange andre tydeligvis mente det var.. jeg har nettopp bestilt time til min første dose, nettopp fordi innlegget ditt ha meg et spark bak, blir gratis-vaksinen på meg, for jeg har ikke råd til den dyreste. Men jeg føler meg trygg på at den billigste er god nok 😊 så takk for sparket bak, Ida!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 14:25

      SÅ bra!! 🙂 God helg!

  • Reply Silje 31. august 2018 at 14:21

    Hehe, digger dette innlegget!😝

  • Reply Sandra 31. august 2018 at 14:35

    Jeg kan forstå at innlegget kan misforstås dersom de ikke kjenner til deg eller hvordan paraply innleggene fungerer. Men måten media vrir om ordene for å lage en provoserende overskrift og på den måten få flere likerklikk er bare lavmål. Det er trist at de velger å fremstille det på den måten. Du har gjort en utrolig god jobb med å prøve å motivere oss lesere til å ta celleprøve, og minne oss på HPV- vaksine! Er helt enig i det du skriver her, og igjen formulerer du deg på en helt fantastisk måte. Fortsett slik som du gjør Ida <3 Du er så viktig!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 14:36

      Tusen takk, Sandra <3

  • Reply Anonym 31. august 2018 at 14:41

    Heia deg! Skjønner ikke hvorfor det skulle bli så store greier av det engang.. Så i kommentarfeltet at du ikke fant voluspa, det har de forresten på home and cottage i Tønsberg:) er jo også mye utvalg på nettet, og gjerne litt billigere der også

  • Reply Anonym 31. august 2018 at 15:14

    Hei Ida,
    Det er såklart greit og underholdende at paraplyinnleggene dine skal være » ufiltrerte, politisk ukorrekte og tenkt morsomme,» men jeg vil påstå at dette kan være problematisk når meningene dine rundt (her) en vaksine for mange nok kan oppfattes som fakta. Å mene at det er kjipt at vaksinen, Gardasil 9, som bidrar til immunitet mot flere virus (som potensielt kan gi livmorhalskreft) ikke er den som tilbys gratis er helt greit – der er jeg enig! Å derimot mene og fremstille vaksinen (Cervarix) nærmest er dårlig synes jeg er oppsiktsvekkende.
    Det kan nevnes at Gardasil nok ikke har vært like lenge på markedet som den første. I tillegg vil jeg tro at prisen er forskjellig. Mtp. hvor mye ressurser og tid det tar å sette i gang et slikt vaksinasjonsprogram synes jeg ikke at det er veldig underlig at Gardasil 9 ikke er kommet inn i dette programmet ennå, men vi får krysse fingrene og håpe! Den kan bidra beskytte deg mot flere av variantene av viruset, men nå er det først og fremst de variantene i Cervarix (som også finnes i Gardasil) som gir opphav til de fleste tilfellene av infeksjon som har hatt livmorhalskreft som følge. Dette er hvordan jeg tolker informasjon som finnes om de to vaksinene og deres innhold. Jeg skjønner at det kan være krevende å veie ulikheter mellom dem.

    Synes «oppstyret» rundt innlegget ditt kan stå som eksempel på at vi alle bør tenke over hva vi presenterer som ren fakta og hva som faktisk er meningene våre (selv om de er basert på fakta). Hvert fall i disse «fake news»-tider. Mener absolutt ikke at man skal faktasjekke alt du skriver eller at du ikke skal få skrive som du vil. Friheter må man selvsagt ha, men når det gjelder saker som denne hvor utfallet kan bli feiltolkning osv. hos leser synes jeg det er greit at noen påpeker det, selv om det kanskje ikke blir noen SKUP-pris. Synes det er kjempebra at du setter fokus på helse. Det kan ikke blir gjort for ofte. Stå på! 🙂

  • Reply Tora 31. august 2018 at 15:22

    Halleluja! VG må skjerpe seg.

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 15:28

      Enig. Eller for å være fair: journalisten og desken som har laget overskriften. Det finnes så mange som kun leser overskrifter at det er skummelt.

      • Reply Victoria 31. august 2018 at 16:12

        Det er jo akkurat fordi mange skumleser at det er fryktelig dumt av deg å kalle en gratis vaksine for ræva!!! Snakk om lite selvinnsikt

        • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 16:21

          Det har jeg da også sagt meg enig i. Prøv å lese innlegget en gang til 🙂

  • Reply Line 31. august 2018 at 15:30

    Jeg synes du er flink til å fremme dette for din målgruppe. Jeg er som deg født i 1990 og hadde ingen anelse om at det var forskjell på den vaksinen man betaler for og den man får gratis. Så takk for infoen! Nå er det litt mindre kipt å være akkurat for gammel å måtte betale for den selv. Forresten enig i at staten kunne spandert på seg den bedre vaksine. Forsett å gjøre dette på din måte, det er så viktig tema! Vi trenger alle stemmer vi kan få 🙂

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 16:20

      Takk, Line <3 håper vi får det vi betaler for 😀

  • Reply Krenkenasjonen 31. august 2018 at 16:04

    Det er jo VG som virkelig burde skamme seg her. Ved å bruke ordet «rævva» i overskriften viser de at de ikke har skjønt en dritt, og er bare ute etter å lage skandale. Aller helst ville de vel hatt en ny artikkel hvor du må «legge deg flat»…. 🙄 De når ut til mange flere, og tenk på alle som kun leser overskriften (som du selv også påpeker over her). De burde latt være å skrive om det, spør du meg. Det er et utrolig unødvendig fokus, gitt konteksten det ble skrevet i fra din side (paraply-innlegget).

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 16:20

      SÅ enig, stay krenka!

  • Reply Lill 31. august 2018 at 16:08

    Du sier du vil at folk skal ha informasjon til å ta veloverveid valg, men paraplyinnlegget var ikke særlig opplysende. Du kaller bare gratisvaksina rævva uten å gi noe mer nyansert bilde. Det er enkelt og greit ganske rævva av deg hvis du virkelig mener temaet er så viktig for deg som du påstår. At du tar null selvkritikk og heller angriper at noen påpeker dette er helt utrolig. En veldig umoden måte å takle kritikk på. Fint du oppklarer hva du mener i dette innlegget, men skulle ønske du for en gangs skyld kunne legge bort arrogansen og ta til deg litt konstruktiv kritikk.

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 16:19

      Hvis du leser FØRSTE avsnitt, Lill…. herregud! :p

      • Reply Lill 31. august 2018 at 17:58

        Ikke mye selvkritikk å lese der nei, hehe. Du raser i hele innlegget som en unge i verste trassalder. Ekstra ironisk når det kommenteres av flere at den ekstra beskyttelsen den andre vaksinen gir kun er mot kjønnsvorter. Nok et kapittel i serien bloggere som feilinformerer 😊

  • Reply Ingvild 31. august 2018 at 16:08

    Helt enig! Jeg har selv vaksinert meg gratis, uten at jeg har visst om noen alternativer. Skulle gjerne ha valgt å betale litt ekstra og følt meg trygg. Jeg tilhører også gruppen som har tatt celleprøve, blant annet fordi du har oppfordret til å gjøre det. Fortsett å skriv om rævva vaksiner og rævva svar på celleprøver! Det er så viktig!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 16:18

      Det gjør meg så glad!! Takk <3 håper du får en fin helg :*

      • Reply iii 31. august 2018 at 23:40

        Ida, skjønner du ikke av Ingvilds kommentar over at du med dine feilaktige påstander i forrige innlegg (1. Den er rævva, 2. Gratisvaksinen beskytter ikke like godt og lenge mot HPV som gardasil) har gjort at folk ikke føler seg trygge?!?! At de takket være deg nå tror at de har tatt et dårligere valg enn deg når det gjelder å beskytte seg mot livmorhalskreft.

        Når du nå har fått servert grundige fakta fra folk med peil syns jeg det faktisk er ekstremt lite ansvarsfullt av deg å ikke beklager at du har servert leserne dine faktafeil om en viktig sak, OG at du oppklarer misforståelsen…

      • Reply iii 2. september 2018 at 19:30

        Ida, skjønner du ikke av Ingvilds kommentar over at du med dine feilaktige påstander i forrige innlegg (1. Den er rævva, 2. Gratisvaksinen beskytter ikke like godt og lenge mot HPV som gardasil) har gjort at folk ikke føler seg trygge?!?! At de takket være deg nå tror at de har tatt et dårligere valg enn deg når det gjelder å beskytte seg mot livmorhalskreft.

        Når du nå har fått servert grundige fakta fra folk med peil syns jeg det faktisk er ekstremt lite ansvarsfullt av deg å ikke beklager at du har servert leserne dine faktafeil om en viktig sak, OG at du oppklarer misforståelsen…

    • Reply Anonym 1. september 2018 at 07:18

      Men den er jo like god når det gjelder kreftforebygging…….

  • Reply Anonym 31. august 2018 at 16:14

    Hei Ida,
    Jeg håper det går fint med deg! Du er så full av kunnskap, og en fantastisk skribent. Jeg syns innleggene dine er morsomme, underholdene og det er hit jeg klikker meg inn når jeg faktisk trenger litt kunnskap og skolemotivasjon! Jeg finner deg svært inspirerende – og jeg får så vondt i magen over at dette ble så vridd på. Du skrev virkelig ingenting galt i første omgang, og i tillegg er dette innlegget gull! Ikke slutt med paraply-innleggene dine – bare drit i å les de jævla kommentarene hos VG.

    Jeg har glemt å ta min siste dose av gratisversjonen, og innlegget ditt minnet meg på at det må jeg ordne – så tusen takk =)

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 16:17

      Takk for det <3 det går helt fint med meg personlig. Tror det går dårligere for dem som KUN leser overskrifter på VG, og kanskje dropper vaksinen av den grunn. Dét gjør meg så provoser at jeg får rykninger. Klem til deg!

  • Reply Maya 31. august 2018 at 16:30

    Hei. Ville bare si at jeg synes det er veldig ryddig av deg å ta selvkritikk på formuleringen og skrive et nytt innlegg, hvor du oppklarer. For det er så viktig at folk vaksinerer seg, om de velger cervarix eller gardasil er egentlig likegyldig, det er beskyttelsen mot den tredje vanligste kreftformen hos kvinner som er målet. Det er kjempeviktig at kvinner følger screeningprogrammet med celleprøver, og jeg synes du skriver på en måte som ufarliggjør dette, og det er bra. Håper du får en fin helg 🙂

  • Reply xyz 31. august 2018 at 16:52

    Oisan, her en link om at HPV-vaksine kan ødelegge eggstokkene og føre til sterilitet: http://hpv-vaccine-info.org/hpv-vaccine-odelaegger-aeggestokkene/

    • Reply Rennis 31. august 2018 at 17:28

      Ja, hvis du leter lenge nok finner du sikkert flere alvorlige bivirkninger som skjeggvekst, tenna på tørk og fare for å bli hjulbeint…

    • Reply Therese V 31. august 2018 at 19:30

      Kildekritikk er en fin ting. Den er ikke farlig.

  • Reply Silje 31. august 2018 at 17:02

    «Sånn ellers, så vanker det nok neppe noen SKUP-pris på VG-journalisten som vier spalteplass til et paraplyinnlegg. Hun lurte blant annet på hva jeg tenkte om å kalle en vaksine «rævva» ovenfor tusenvis av lesere.

    Snakk om rævva fokus.»

    Det er bra at du rydder opp og forklarer hva du mente med innlegget, men jeg ser ingen grunn til å bli snurt for at VG konfronterer deg med dette. De gjør bare jobben sin, som er å følge med på hvordan folk i en maktposisjon forvalter makta si. For makt har du, med de lesertallene du har. Det var helt betimelig at du fikk kritikk for innlegget, og selv du sier at du legger deg flat så synes jeg du framstår ganske så fornærma og irritert her.

  • Reply Nina 31. august 2018 at 17:59

    Jeg vil bare rette en takk til deg, for før du skrev noe om det så var jeg ikke klar over at den vaksinen man måtte betale for selv er en helt annen type.

    Da jeg tok kontakt med fastlegen min for å få vaksinen (jeg fikk også vite at gratisvaksinen måtte tas hos fastlege, noe som forøvrig ikke var sant – hellooo information) så sa han at jeg burde heller ta kontakt med vaksinekontoret i kommunen, for der fikk jeg den gratis istedet for å punge ut 4K.
    Mulig han ikke var klar over det selv, hva vet jeg, men han sa ikke noe om at det var to forskjellige typer.

    Nå har jeg bare den siste runden igjen av gratisvaksinen, så hadde det ikke vært for det hadde jeg med glede punget ut de pengene for en som dekker mer.
    Føler dog det blir litt smør på flesk å kjøre på med en ny runde, men jeg skal absolutt få avklart det med lege først!

    I min familie så er det ikke så mye kreft (takk og lov), men de fleste kvinnene i familien har underlivsproblemer herfra og til månen, så jeg vil veldig gjerne gjøre det jeg kan for å sikre meg på de områdene det går an.

    Og takket være deg fikk jeg også somlet meg til å ta en celleprøve – som jeg og utsatte gang på gang fordi jeg var så redd for hvor vondt det skulle bli.
    Så fra nå av hører jeg heller på deg enn alle venninnene mine som kommer med skrekkhistorier 😉

    Stor klem! <3

    • Reply Ida Wulff 4. september 2018 at 14:34

      <3 <3 <3

  • Reply Sara 31. august 2018 at 18:08

    Takk, Ida! Dette var et fantastisk motsvar 🙂 jeg tror du bidro nå til at enda flere fikk info og kanskje vil ta vaksinen som hjelper så mange. Aldri så galt så er det godt for noe!

    Når det gjelder info om vaksinene og HPV og menn/gutter så har den vært ganske lett tilgjengelig om man er interessert nok til å lese om det uoppfordret. Dette er også så pass by info og forskning at det ikke har havnet i pensum enda, men dette bør jo egentlig være en del av seksuallæren på ungdomsskolen, syns jeg da 🙂

    Du skal ha en haug med ros for hvordan du løste dette. Alle gjør noe rævva noen ganger, men jeg liker deg enda bedre nå enn før (om mulig). Ha en fin helg!

    • Reply Ida Wulff 2. september 2018 at 20:30

      <3 <3 <3

  • Reply Sara 31. august 2018 at 18:12

    Fotvorter skyldes også et HPV, men ingen (livsviktig) grunn til å vaksinere seg mot det.. så mulig alle HPV som den du kjøper ikke er så truende (enda).. uten at jeg vet noe mer om det da..

  • Reply Anonym 31. august 2018 at 18:47

    Du er så fantastisk, Ida!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 19:21

      <3 x 100

  • Reply E 31. august 2018 at 18:48

    Så glad for at du skrev dette oppfølgingsinnlegget! Tusen takk <3 Håper du får en fin helg!

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 19:21

      Takk det samme <3

  • Reply Kine 31. august 2018 at 19:19

    Hei Ida. Jeg er 29 år gammel, bor i Oslo, har huet med meg (godt utdannet, jobber i finans- eåå), og har aldri i mitt liv hørt om HPV eller HPV-vaksine. Dette til tross for at jeg regelmessig går til gynekolog og har tatt flere celleprøver siden jeg fylte 25. Så noe kan man jo si at du gjør riktig 🙂 Dette er min måte å takke deg på. Ha en fin helg.

    • Reply Ida Wulff 31. august 2018 at 19:20

      Hei! Selv takk, Kine <3 fin helg til deg også!

  • Reply Elise 31. august 2018 at 19:21

    Hurra, Ida! Her tar du deg selv i å ha satt litt feil fokus (vi er heldige som har tilbudet om gratis HPV-vaksine!), og retter fokuset på informasjon. For JA, hvorfor blir ikke gutter oppfordret til å ta vaksinen? Det er jo MINST like viktig for å hindre spredning av HPV. Og nei, jeg var ikke klar over den andre HPV-vaksinen som fantes. Og i likhet med deg er jeg også 90-modell, som ikke får tatt den gratis uansett.. Takk for at du er opplyst, takk for at du tar selvkritikk (jeg tilgir deg for paraplyen altså :), og kan inrømme feil. Stå på videre med å være et godt forbilde som tar opp viktige saker!

    • Reply Ida Wulff 2. september 2018 at 20:30

      Takk Elise <3 <3

  • Reply Caroline 31. august 2018 at 20:25

    Altså! Vil bare si at folk nå til dags tydeligvis elsker å finne noe å rakke ned på. Jeg syns det er supert at du informerer og åpent deler ang HPV. Jeg syns selv det er sykt vanskelig å forstå og å finne informasjon om. Jeg har for det meste spurt helsesøster på skolen jeg jobber på for å forstå hva det går ut på. Og hun er like frustrert som deg for at elevene hun skal vaksinere kun blir tilbudt en halvveis vaksine fordi den er billigere enn den som dekker mer. Hun har selv kjøpt den dyrere til sine barn da den gjør at man er mer beskyttet. Men heldigvis blir både gutter og jenter på 7.trinn nå tilbudt en vaksine, som er bedre enn ingenting. Og det er, slik jeg har skjønt, spesielt viktig at gutter får den, da det er de som sender voruset videre.

    Tenk at man ikke får mer info om dette, og at du får kritikk for slurvete kommentarer når du bør få ros for å informere! Jeg hadde ikke hørt om HPV før jeg fikk påvist celleforandringer og har omtrent ikke hørt andre fortelle om det enn deg her på bloggen. Så stå på, fortsett med viktige (og «uviktige») blogginnlegg slik du kan best! Eneste bloggen jeg leser lenger!:)

    • Reply Ida Wulff 2. september 2018 at 20:29

      Takk, Caroline! <3

  • Reply Q 31. august 2018 at 21:14

    Synes du opptrer tullete ang vaksinen. Tror du alle har råd til den Gardasil-vaksinen? Nei, de har ikke det, det er overbetalte «influencere» og andre i overbetalte yrker som kan det. Vi som kan mest om dette i (helsevesenet) må gå for gratisversjonen, så fint om du promoterer den på lik linje…

  • Reply ☺️ 31. august 2018 at 21:53

    Herregud, media (og enkelte lesere) må lære seg å lese skikkelig 🙄.

    Forresten, jeg tok gratisvaksinen(e) tidligere i år, og det var Gardasil.

  • Reply Stine 31. august 2018 at 23:36

    Bra innlegg Ida. Du er flink. 🙂

    Et spørsmål: Hvem er det alle disse guttene med flere sexpartnere har sex med?

  • Reply Anja 1. september 2018 at 19:42

    Snakk om å ta ting ut av proporsjoner! VG altså. Supert innlegg, Ida! Du har så gode formuleringer og svarer godt på kritikken. Jeg visste ikke at det fantes en annen vaksine og at gratisvaksinen bare beskytter mot to typer. Enig med deg, vi må få informasjon!! Det er jo det det handler om. Vi vil bli opplyst om alternativene vi har.

    Også noe helt annet; må man skrive inn e-postadresse for at kommentarer skal bli publisert? Har skrevet ett par kommentarer uten epostadresse og fikk ingen «bekreftelse» på at de var publisert.

    • Reply Ida Wulff 2. september 2018 at 15:08

      Takk, Anja <3 Nei, man må ikke skrive e-post. Usikker på om det i det hele tatt blir sendt bekreftelser når jeg godkjenner/svarer på kommentarer :O

      • Reply Anja 3. september 2018 at 07:11

        Når jeg posta denne med epostadresse så sto det nederst over kommentarboksen at min kommentar venter på å bli godkjent eller noe sånt. Det sto det ikke når jeg publiserte de andre. Også ble jeg i tvil om epostadresse må skrives inn når det står over boksen her nå at «din epostadresse vil ikke bli publisert». Må sjekke de andre innleggene om jeg finner igjen kommentarene uten epostadresse 🙂

  • Reply Embla 2. september 2018 at 09:43

    Du er rå! Jeg digger deg 🙂

    • Reply Ida Wulff 2. september 2018 at 15:08

      <3 <3

  • Reply Victoria 2. september 2018 at 18:23

    Noe av det jeg reagerte mest på var egentlig den overlegne holdningen din ang vaksinen. Akkurat som om du er noe bedre enn andre fordi du har råd til å betale 4000 for en vaksine (som ikke beskytter mot kreft i større grad engang.) Tåpelig og dumt. Tenk deg om neste gang. Du når faktisk ut til mange usikre jenter som ser opp til deg. Ellers er det bra med fokus på å ta celleprøve, samt regelmessig sjekk hos gynekolog.

  • Reply Line 3. september 2018 at 00:15

    Jeg spurte de på legekontoret om dette da jeg skulle ta gratisvaksinen, og de sa at det i de aller fleste tilfeller var type HPV 16 og 18 som førte til kreft. De nevnte en prosentandel som jeg ikke husker annet enn at den var veldig høy. Å ta gratisvaksinen samt ta jevnlige celleprøver (som jo er like viktig uavhengig av hvilken av vaksinene man tar) ville beskytte meg like godt som om jeg valgte å betale 4000 kr. Derfor endte jeg med den jeg fikk.

    Det jeg tror er skummelt med at du innimellom alle gode oppfordringene dine til å sjekke seg og ta vaksinen, er at du ved å snakke gratisvaksinen såpass ned gjør at noen ender med å droppe å ta vaksine i det hele tatt. Mange som er født i 1991 og senere er studenter eller tidlig i etableringsfasen og har ikke 4000 kr til overs som de kan cashe ut når som helst (selv om jeg personlig hadde kommet til å prioritere det på bekostning av det meste annet). Jeg kjente i hvert fall at min terskel for å ta vaksinen ble _betydelig_ redusert pga at jeg fikk den gratis versus å skulle betale så mye. Sett bort fra det med pris, er jeg også redd at de som var i tvil fra før kanskje kan komme til å la være når den blir omtalt negativt, uavhengig om du kaller den rævva eller noe annet. Så hvis målet er at flest mulig tar vaksine og blir trygge (for de er tross at like trygge mot kreft begge to), håper jeg at du fremover fortsetter å bruke stemmen din til å oppfordre til nettopp det🙏🏼

    Og jeg må si at jeg virkelig setter pris på at du bruker din påvirkningskraft til å øke oppmerksomheten rundt et så viktig tema😊

  • Reply Sykepleier-Cathrine 3. september 2018 at 10:08

    Vær så snill jenter og gutter, vaksiner dere!! Har selv hatt HPV, med moderate celleforandringer. Etter måneder med celleprøver, biopsier og til slutt konisering, (fjerning av celleforandringene kirugisk) kunne jeg endelig puste lettet ut. Jeg er over 30 år, og har derfor ikke fått tilbud om gratisvaksine. Men jeg ville tatt den uten å nøle!!!
    Det skal også sies at Norge er et av de strengeste landene når det kommer til nye medisiner og vaksiner. Medikamentene må nøye testes ut, år med utprøvelse og krever mye dokumentasjon. Her er fakta om vaksinene.

    * «Cervarix inneholder antigen mot HPV-typene 16 og 18. I tillegg har vaksinen vist beskyttende effekt mot HPV-typer som ikke inngår i vaksinen (kryssbeskyttelse). Uavhengig av HPV-type er det dokumentert mer enn 90 % beskyttelse mot utvikling av alvorlige forstadier til livmorhalskreft hos kvinner som ikke var smittet med HPV ved vaksinasjonstidspunktet.»

    * «For Gardasil 9 er det for de sju høyrisikotypene som inngår i vaksinen dokumentert opp mot 100 prosent effekt mot alvorlige forstadier til livmorhalskreft hos kvinner som ikke var smittet med HPV ved vaksinasjonstidspunktet. Disse sju typene er ansvarlig for til sammen ca. 90 % av livmorhalskrefttilfellene»

    * «Alle de tre vaksinene har beskyttelse mot vulva- og vaginalkreft, eller forstadier til dette som godkjent indikasjon basert på dokumentert beskyttelse mot infeksjon eller alvorlige forstadier til disse to kreftformene og/eller data på antistoffrespons.»

    * «Alle de tre vaksinene har beskyttelse mot analkreft eller forstadier til dette som godkjent indikasjon. Dette er basert på dokumentert beskyttelse mot anal HPV-infeksjon eller alvorlige forstadier til analkreft hos menn som har sex med menn og/eller data på antistoffrespons.»

    Siste oppfordring! Gratis vaksinen beskytter dere godt mot kreft. Men det må sies at dere må være flinke til å beskytte dere!! Det er ikke nok å bruke p-piller, p-stav, spiral og å vaksinere seg, dere må bruke kondom!!

    Kilde: https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/hpv-vaksinasjon-humant-papillomavir/#hpvvaksiner

  • Reply Kirsti 3. september 2018 at 15:54

    Det er fint med oppmerksomhet omkring vaksinering, og at man må ta celleprøve hos fastlege eller gynekolog. Men: du har mange følgere/lesere, og dine ord når langt og slår antagelig ganske hardt ned. En redigeringsrunde før du publiserer kan ofte være lurt.
    Og så sier du at du ville heller betale for den vaksinen du nå MÅTTE betale for, fordi gratisvaksinen er «rævva». Jeg tenker at du ikke hadde det, fordi du ikke hadde satt deg inn i om det var et alternativ om du ikke hadde vært et par måneder for gammel for gratisversjonen. Og; det er ikke alle i din aldersgruppe, for ikke å snakke om følgerne dine, som har mulighet for å betale for din foretrukne vaksine, og det er også noe du bør tenke over før du publiserer innlegg. Klær, sminke og annet (har ikke lest bloggen din, mulig du blogger om andre og mer nyttige emner, jeg bet meg merke i vaksineproblematikken her) er greit å mene noe om, men når det potensielt er helseskadelig bør du kanskje bruke pressens «Vær-varsom-plakat». Bare noen vennlige råd fra meg

  • Reply Amalie 3. september 2018 at 16:45

    Hei Ida!

    HPV type 16 og 18 er dei mest aggressive typene virus og de som hyppigst gir kreft. Det finst mange forskjellige typer HP virus, men de fleste er «vennlige» og kan ikke gi kreft. Nesten alle kvinner har en HPV-infeksjon i løpet av livet! Og de aller aller fleste tilfellene er helt ufarlige!

    En vaksine mot flere typer av HPV gir ikke sikkert bedre beskyttelse. Gratisvaksinen dekker de to farligste varientene, og er mer enn nok for å forebygge livmorhalskreft.

    Oppfordrer alle til å ta gratisvaksinen, det er noe av det beste du kan gjere for deg selv og de rundt deg!

    Hilsen Amalie

  • Reply Medisinstudent 4. september 2018 at 10:55

    HPV 6 og 11 gir kjønnsvorter og har ikke potensiale for kreftutvikling og er derfor ikke nødvendig å vaksinere mot for å hindre livmorshalskreft. Forskning viser at Cervarix også gir kryssbeskyttelse mot HPV 31, 33 og 45. https://tidsskriftet.no/2018/03/kommentar/unyansert-om-hpv-vaksiner.
    HPV 52 og 58 bidrar samlet til under 2 % av krefttilfellene og er sjelden. De aller fleste tilfellene av livmorhalskreft skyldes type 16 og 18. At en vaksine inneholder masse forskjellig betyr ikke nødvendigvis at den gir en bedre beskyttelse.
    Av den forskningen jeg har lest kan jeg ikke se annet enn at den store forskjellen mellom de to vaksinene er at Gardasil også beskytter mot kjønnsvorter. Kjønnsvorter kan være kosmetisk skjemmende, men er overhodet ikke farlig. Så kan man velge om man synes det er verdt å betale for…

  • Reply Stud.med. 6. september 2018 at 20:42

    I det medisinske miljøet møter man mange som er mot vaksiner, og det henger over oss som en stor frustrasjon at et av de medisinske mirakler som vaksiner, blir negativt omtalt. Det er viktig å påpeke at helsepersonell og vitenskapsfolk lærer om mikroorganismer som virus, bakterier og parasitter fra dets oppbygning, miljøer, metabolisme, egenskaper og strukturer. Dette er KUN å bekjempe sykdommer relatert til disse artene. Etter mange år med studier, uttallige forskningsartikler og utprøvinger – så vil vi utelukkende gi det beste tilbudet til folket, slik at sykdommer kan bekjempes. På dette grunnlaget anbefales vaksiner, fordi det fungerer best mot utvalgte virus eller bakterier.

    Hvis gratisvaksinen var betydelig dårligere enn den man selv betaler for, ville den aldri blitt en del av det offentlige tilbudet. Formålet med vaksiner, og gratisvaksiner, er å bekjempe sykdom. Det som ikke bekjemper sykdom, det gis heller ikke, dersom det ikke er et bedre tilbud med bedre resultater – da brukes sistnevnte.

    Det var nok holdningen i ditt «rævva-innlegg» som fikk øyelokkene til å stå i spenn og fikk kommentar-fingrene til å klø. Det er mange som ikke velger å vaksinere seg av grunner som ikke er vitenskapelig dokumentert (bivirkninger, innholdsstoffer +++), og dette er ofte pga ryktespredning og feilinformasjon. Vaksiner som anbefales bør tas, og er man usikker eller uviten – så er det informasjon å finne mange steder.

  • Legg igjen en kommentar til Amalie